Yeni 308'i "yeni" yapan asıl şey altyapısı. PSA grubu kompakt modellerinde inatla 307 modelinin "dede yadigarı" platformunu kullanıyordu. Yeni 308'le birlikte bu durum değişiyor. PSA'nın EMP2 isimli yeni modüler platformu bu modelin en büyük kozu. Yeni platform sayesinde yeni 308 önceki modele göre 140KG hafiflemiş. Bu hafifleme yakıt tüketimi ve emisyon konusunda gözle görülür fark yaratacaktır. Yeni platformun bir diğer avantajı da modüler olması. Bu sayede büyük yatırımlara gerek kalmadan platformun değişmesi gereken kısımları değiştirilebilecek. Bir örnekle anlatırsam daha iyi olacak sanırım: Önceki modelde kullanılan platform modüler olmadığı için sportif modellerde de, ekonomik aile modellerinde de aynı tip süspansiyon kullanılıyordu. Bu da herkesi memnun etmiyordu haliyle. Yeni modüler platform sayesinde RCZ gibi sportif modellerde çok noktadan bağlantılı süspansiyon kullanılırken 308'in küçük motorlu, ekonomi odaklı versiyonlarında burulma çubuklu bir süspansiyon kullanılabilir, bu sayede maliyet düşürülüp bagaj hacmi arttırılabilir. Modüler platform mühendislerin olanaklarını genişletiyor yani, bu güzel birşey. Tabi modüler platformun (özellikle biz tüketiciler için) dezavantajlı bir yanı da var. Konuları karıştırmamak için ayrıca anlatayım:
Modüler platformların "gerektiğinde süspansiyon sistemini değiştirebilme" özelliği tüketicilerin yanılmasına sebep olabiliyor. Üreticiler aynı modelin farklı versiyonlarında farklı tip süspansiyon kullanabiliyorlar. Örneğin; yeni Golf'ün 120HP ve üzerinde güce sahip versiyonları (yani 1.4 TSI ve üzeri) sürüş açısından daha avantajlı olan çok noktadan bağlantılı arka süspansiyonla geliyor. Daha zayıf motorlu (1.2 TSI ve 1.6 TDI) versiyonlar ise eski tip burulma çubuklu süspansiyona sahip. Tanıtımlarda, testlerde filan hep bu güçlü motorlu versiyonlar kullanılıyor, bu da arabanın yol tutuşunun "harika" olduğu izlenimini veriyor. Halbuki, piyasada satılan Golf'lerin çoğu bu güç limitinin altında, yani burulma çubuklu süspansiyona sahip. İnsanlar 1.4 TSI modelini deneyip, onun testlerini okuyup (veya izleyip) arabayı alacakları zaman "bu da aynısının dizel olanı (veya küçük motorlu olanı) işte, sadece motoru farklı" diyerek sürüşü tamamen farklı bir araba alabiliyorlar. Dahası, Golf kataloglarında bu süspansiyon değişiminden de hiç bahsedilmiyor. Tabi "zayıf motorlu araba alan adam zaten virajlara sert girmez, çok noktadan bağlantılı süspansiyona ihtiyacı olmaz" mantığıyla savunulabilir bu durum, ama en azından arabanın tüm sürüş karakterini değiştiren bu uygulamadan kataloglarda ve tanıtımlarda net şekilde bahsedilmeliydi.
Neyse, biz Peugeot 308'e geri dönelim. Yeni 308'in iç mekanı sade ve geometrik bir tasarıma sahip. Yuvarlak hatlardan kaçınılmış, düz çizgiler tercih edilmiş. Genel görünüm oldukça şık. Peugeot bu arabanın içindeki düğme sayısını azaltmak için elinden geleni yapmış. Neredeyse tüm fonksiyonlar 9.7" büyüklüğündeki dokunmatik ekrandan yönetiliyor. Bu güzel birşey, ama belirli bir yaşın üzerindeki kullanıcılar bunu pek sevmeyebilir. Ayrıca, her 308 de dokunmatik ekranla satılmayabilir. Daha ekonomik modellerde tuşlu tasarıma dönebilirler, ama iç mekanın o halinin fotoğrafları mevcut değil maalesef. Direksiyon gayet hoş, alt kısmın düz olması sportif bir görünüm sağlıyor. Bunlar hep güzel detaylar, ama iç mekanın eleştirilecek kısımları da var. İlk olarak; kadranlar bazı arazi araçlarında olduğu gibi konsolun üst tarafından konumlandırılmış. Ancak, yeterince yukarıda olmadıkları için direksiyonun arkasında kalıyorlar. Bu fotoğraf yukarıdan çekildiği için pek belli olmuyor, ama arabaya kısa veya orta boylu birisi oturduğunda kadranları görmekte zorlanacaktır. Normalde kadranlar daha aşağıda olur, direksiyonun boşluğundan rahatça görülür. Fransız üreticilerin bu "diğerlerinden farklı olma" merakı her seferinde iyi sonuçlar doğurmuyor maalesef. Bir diğer gariplik de devir göstergesinin ters olması. Normalde devir arttıkça ibre saat yönünde ilerler, ama yeni 308'in devir göstergesinde ibre ters yönde hareket ediyor. Fonksiyonel olarak problem değil, ama alışma gerektirebilecek bir detay. Motoru çalıştırmak için basılan düğme de (anahtarsız çalıştırma özelliği olan modellerde tabi) sürücülerin bu işlev için her zaman elinin gittiği yer olan direksiyonun sağ tarafı yerine orta konsolun arka kısmına, vites kolunun da arkasına yerleştirilmiş. Bu da fonksiyonel olarak sıkıntı yaratmaz, ama yeni 308'i alanlar ilk günlerinde hep o direksiyonun solundaki kısmı yoklayacaklar, sonra düğmeyi bulamayınca vites kolunun arkasına uzanmak akıllarına gelecek. Bunlar haricinde kokpit gayet hoş olmuş. Umarım malzeme kalitesi de fotoğraftaki şıklığa eşlik edecek kadar iyidir.
Yeni 308'in motor ve şanzıman seçenekleriyle ilgili detaylar henüz açıklanmadı. Peugeot 208'le benzer motor seçeneklerinin sunulması bekleniyor, ama yeni platformla birlikte birkaç yeni motor da gelebilir. Şanzıman konusunda da hiç bilgi sızdırmadı Peugeot, belki sürpriz yapıp çift kavramalı bir şanzıman bile sunabilirler yeni 308'le birlikte. 2014 model Peugeot 308 Eylül ayında Frankfurt'ta düzenlenecek olan otomobil fuarında sergilenecek, tüm detaylar o zaman belli olacak. Fuar sonrasında da piyasaya sürülmesi bekleniyor. Kompakt sınıfta rekabet çok sıkı. VW bu sınıfın en popüler arabası olan Golf ile liderliği elinde bulundurken Ford Focus sportif sürüş meraklılarını, Renault Megane ekonomi isteyenleri, Koreli üreticiler de fiyat / performans oranına önem verenleri cezbediyor. Peugeot son zamanlarda finansal sıkıntılar çekiyor, yeni 308 de umut bağladıkları bir model. Eğer başarılı olamazsa PSA grubunu daha da zor günler bekliyor demektir. Ben asıl aynı platformla gelecek olan Citroen C4 ve DS4'ü merak ediyorum, onlar daha da şık olabilirler belki.
Hiz ve devir gostergelerini direksiyonun gorunumu engelleyemeyecegi sag ve sol köşelere tasimislar, o yuzden devir gostergesi ters yonde calisiyor. Bence olmuş bu.
YanıtlaSilGösterge paneli Simetri sevenler için de hoş olmuş. Ben yine de benim 308'de olduğu gibi direksiyon içinden görülen kadranı tercih ederim. Peugeot'nun sırtından sopanın eksik olmamasının sebebi olan süspansiyon (ki senin de belirttiğin gibi, 1.6 tdi Golf sahipleri hiç süspansiyon muhabbetine girmiyorlar) değişir umarım. İç malzemenin çok iyi olacağına eminim, 308'in eski serileri bile çok yumuşak göğüs malzemesi ve kadran kalitesiyle dikkkat çekiyor.
YanıtlaSilBen yeni, ılımlı çizgilerini sevdim. Motorları başarılı zaten PSA'nın. Türkiye'deki peugeot sevmeme furyasını bir kenara bırakacak olursak, başarılı olacağını tahmin ediyorum.