27 Haziran 2013 Perşembe

Yeni (2014) Mazda3 tanıtıldı (ve benim tarafımdan çok beğenildi)

Biliyorum, yeni Mazda3 dünün haberiydi. Büyük ihtimalle diğer sitelerden çoktan okumuşsunuzdur zaten Mazda'nın yeni kompakt modelinin haberini. Biraz işlerimin yoğunluğu, biraz da bende sıcakların da etkisiyle oluşan tembellik yüzünden dün yazamadım bu yazıyı. Hatta son birkaç haftada yazmam gereken çoğu yazıyı atladım ya, neyse... Biz Mazda'ya dönelim. Yeni modeli anlatmadan önce kısaca Mazda'nın şu anki halinden bahsetmek istiyorum. Japon otomobil üreticisi Mazda uzun süredir Ford'un himayesi altındaydı. 2008 yılında Ford yöneticileri Mazda'nın yeterince karlı bir yatırım olmadığına karar verdiler ve Mazda'daki hisseleri satmaya başladılar. An itibariyle Mazda'nın sadece %3'ü Ford'un, bu da zaten sembolik bir hisse. İki firmanın stratejik ortaklığı devam ediyor tabi, ama durum eskisi gibi değil. Eskiden Mazda çoğu modelinde Ford'un platform ve motorlarını kullanırdı. Bu kötü birşey değil tabi, ama Mazda'lar kasası yeniden tasarlanmış Ford'lar olarak görülüyordu piyasada. Geçen sene tanıtılan Mazda6 ve CX-5 ile birlikte Mazda kendi platform ve motorlarını kullanmaya başladı. Bu da yeni Mazda'ların daha özgün ve yenilikçi olmalarına imkan tanıyan bir durum. Ayrıca, Mazda genelde Ford'un Avrupa bölümünün ürettiği arabaların teknolojilerini kullandığı için Avrupa pazarına fazla yüklenemiyordu. Ford'la çakışmamak için çoğu Avrupa ülkesinde (mesela Türkiye'de) yüksek satış yapmaktan kaçınıyordu. Yeni dönemde bunun da değişeceğini düşünüyorum ve umuyorum.

Hayırlı dileklerimi bildirdikten sonra size Mazda3'ten bahsedebilirim sanırım. Kafadan giriyorum olaya: Harika olmuş! Hani böyle bakıyorum bakıyorum, kusur göremiyorum tasarımında. Hem sportif, hem de şık olmuş. Kıvrımlı hatlar ve inişli çıkışlı tasarlanmış karakter çizgileri yeni Mazda3'ü sıradanlıktan uzaklaştırıyor. Yan profilden bakıldığında gövde orantısı gayet başarılı görünüyor. Önde farların üzerinden başlayıp panjuru alttan kavrayan kromajlı çıta çok iyi düşünülmüş. Far tasarımı da çok güzel, öyle sonradan LED eklenmiş klasik tip far gibi durmuyor. Yeni ve farklı olduğunu ilk bakışta belli ediyor. Arka kısmın tasarımı da en az ön kısım kadar başarılı. Gerçi arkada özgünlükten ödün verilmiş biraz, son yıllarda çıkan çoğu kompakt modele benzetilebilir Mazda3'ün arkası. Bu kötü olduğu anlamına gelmiyor tabi, bence çok özgün olmasa da gayet hoş.

Mazda yeni modelinin iç tasarımına da dış tasarımı kadar önem vermiş. Konsol tasarımı öyle çok özgün ve şaşırtıcı değil, ama son derece temiz ve şık. Kontrol tuşları olmaları gereken yerde, kullanırken dikkat dağıtmayacak şekilde yerleştirilmiş. Günümüzün modasına uygun olarak orta konsolun üst kısmına geniş bir LCD ekran yerleştirilmiş. Ekrandaki menüler vites kolunun arkasındaki yuvarlak tuşla yönetiliyor. Bu Audi'de sıklıkla gördüğümüz bir sistem aslında, MMI sisteminin neredeyse aynısı uygulanmış. Güzel olan şey ise Audi'de sadece lüks modellerde kontrol tuşu vites topuzunun arkasında konumlandırılırken Mazda bu kompakt modelinde bile o tuşu olması gereken yere koymuş. Güzel olmuş, ben beğendim. Tabi ülkemizde satılacak olan Mazda3'ler fotoğraftaki gibi komple siyah deri kaplı koltuklarla gelmeyecek büyük ihtimalle, hatta çoğunda o fotoğrafta gözüken koltuk ısıtma tuşları da olmayacak, ama genel hatlar aşağı yukarı böyle olacak.

Hep şekilden şemalden, tasarımdan bahsettik, biraz da kaportanın altındaki donanımdan bahsetmek lazım. Yeni Mazda3 tamemen yeni bir platformla geliyor, yani Ford Focus platformu kullanılmıyor. Geliştirme sırasında Ford'un başarılı platformundan esinlenmişlerdir mutlaka, ama aynı değil sonuçta. Tüm motor seçeneklerinde ve donanım paketlerinde çok noktadan bağlantılı arka aks tercih edilmiş. Bu noktada Volkswagen'i başını öne eğip utanç içinde ağlamaya davet ediyorum. Neyse, eski Mazda3 zaten yol tutuş konusunda başarılı bir arabaydı, yenisi de bu başarıyı sürdürecek gibi görünüyor. Kaputun altında ise durum biraz karışık. 1.5L ve 2.0L hacminde iki benzinli motor seçeneği var. Bunlar sırayla 100HP ve 163HP güç üretiyorlar. Bir de 2.5L hacmindeki benzinli motor var tabi, ama 184HP verebilen bu motorun ülkemizde satışa sunulacağını sanmıyorum. Rakamlar size düşük gelmesin, bu motorlar atmosferik. Turbo destekli motorlarla karşılaştırma yapmamak lazım, çünkü maksimum güçleri düşük olsa da turbo boşluğu yok bu motorlarda. Dizel motorlar ise maalesef Mazda müşterileri için hala sorun. Mazda'nın çok beğenilen ve yarışlarda da kendini kanıtlayan 2.2 litrelik dizel motoru yeni Mazda3'le sunulacak, ama ülkemizde kimsenin bu motoru tercih edeceğini sanmıyorum. Bize 1.6 litre hacminde verimli bir dizel motor lazım. Mazda yeni modeli piyasaya çıkmadan böyle bir motor geliştirirse ne ala, ama eğer geliştiremezse (veya başkasından motor alamazsa) bu satış rakamlarını kötü yönde etkileyecektir. Ben en kötü ihtimalle PSA grubunun 1.6 HDI motorunun kullanılacağını düşünüyorum, umarım Mazda dizel isteyenlere 2.2 litrelik motoru dayatıp bizleri üzmez. Mazda tüm motor seçeneklerini 6 vitesli manuel ve otomatik şanzımanlarla satabileceğini duyurmuş, bu da güzel bir durum. Otomatik şanzıman klasik tipte, yani çift kavramalı filan değil. Ben bu şanzımanın başarılı olacağını düşünüyorum, çünkü Japon üreticilerin otomatik şanzımanları gayet verimli ve dayanıklı oluyor genelde.

Ben genel olarak yeni Mazda3'ü çok beğendim. Mazda'nın Ford ile olan bağlarını tam olarak koparmasa da zayıflatması çok iyi olmuş. Eskiden bir Ford Focus klonu olan Mazda3 bu modelle birlikte kendine has platform ve motorlara sahip gayet güzel bir arabaya dönüşmüş. Bu yılın sonunda veya önümüzdeki yılın başında bayilerde görebileceğimiz yeni Mazda3'ün fiyatıyla ilgili herhangi bir bilgi yok, ama çok pahalı olacağını sanmıyorum. 2014 model yeni Mazda3'ü daha farklı açılardan görmek istiyorsanız (ki bence isteyin) aşağıdaki videoları izlemenizi öneririm.


21 yorum:

  1. Arkadaki amblemi söksünler Hyundai i30, toyota auris, Mazda 3'ü birbirinden ayırt edemem.

    1.6 HDI 112 beygirlik PSA motoruyla ve başarılı platform, bağımsız arka süspansiyonları ile çok tutulur bu araba. Umarım fiyatı da 60 bin liradan daha az olur artık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz fazla sallamasyon olmadımı bu,ayırt edemezmiş.Ayırt edemezsen o senin ayıbın.

      Sil
    2. Çok iddialı bir söz olmuş. Bahsi geçen araçlarla ben yakından uzaktan benzerlik kuramıyorum. Ön kaput ve ızgarası olarak Volvo S60 ve ve Volvo V40 benzerliği var. Aynı keza Mazda 6 ve Mazda Cx-5 benzerlikleri taşıyor. 2.Nesil Hb kasada Megane benzerliği var. Ama şu bir gerçek ki Mazda, Alfa Romeo ve Subaru butik markalar olup. Başta Alfa olmak üzere tamamen kendilerine özgün çizgileri taşıyan. Başarılı tasarımlara ve ruha sahip otomobiller yaparlar. Bakınız Alfa ve Mazda modellerinin yüzü diğer otomobil marklarına nazaran, daha geç eskir. 2004-2009 model Mazda 3 halen günümüzün çizgilerini taşır. Modeli bilmeyen tanımayan kişiler yeni model araç sanırlar.

      Sil
    3. sen gözlerini kontrol ettir kardeşim... ya da algılarında bir sıkıntı var.. i30 ile auris eyvallah, neredeyse aynı.. ama mazdanın neresi onlara benzemiş?

      Sil
    4. İlhan Söylerin yorumuna kesinlikle katılıyorum. Ayrıca bu tarz bir aracın özellikle i30 gibi bir araca değil benzetilmesi karşılaştırılmasını bile doğru bulmuyorum. Malesef İlhan Beyinde söylediği gibi bu araçları bilmeyenlerin sıklıkla düştüğü bir hata bu bana göre. Birde bu fiyat konusunu pek doğru bulmuyorum. Şimdiye dek 04 model Alfa Romeo 147 ve 05 model Subaru Legacy kullandım. Şuanda bir 07 model Mazda 3 kullanıyorum. Avrupa araçlarıyla karşılaştıracak olursak fiyatları oldukça makul. Üstelik hiç biri bir gün olsun beni üzmedi, yolda bırakmadı.

      Sil
  2. Renault'nun Megane ve Clio'su ile BMW'nin 116'sı karışımı otomobil gibi.
    Ben de beğendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mazda 3 tasarımcısı Renault firmasına transfer olup. Yeni Clio yu tasarladı. Yeni Clio'da Mazda 3 çizgilerini göreceksiniz.

      Sil
  3. motorlar hayal kırıklığı! 1.5 100 hp yetersiz. toyota ve honda da atmosferik motor kullanıyor 1.6 olarak ve güçleri honda 125 toyota 135 civarı. tasarımı çok hoş ama motorlar yetersiz. şanzıman da çift kavramalı olabilirdi.:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1.5 120 Hp Türkiye'ye gelecek motor şeçenegi,yanlışlık olmasın...

      Sil
  4. Bu araba olmuş bence. İç mekan da abuk subuk değil, gayet hoş. Ama Mazda kota uygulamaya devam ederse bizde yine az satacak.

    YanıtlaSil
  5. heyhat! yeni alfa romeolar gibi olmus dis tasarimi :) hatta on kismi daha da guzel olmus.

    YanıtlaSil
  6. 1.5 dizel de otomatik vites seçeneği olacak mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet bütün motor seçeneklerin de otomatik vites olcak

      Sil
  7. Navigasyon ekranı konsola gömülseydi daha hoş olurdu bence. Ekran kelebek ve at hikayesini hatırlatıyor :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konsol ve göstergeler estetik açıdan dış tasarım kadar tatmin edici değil

      Sil
  8. ya arkdaş harika olmuş bittim ben yaaaaa kaç lira olucak bilen arkdaş varmı

    YanıtlaSil
  9. bence dış tasarım olarak ford fiesta'dan sonra dış görünüşüyle çok ilgi çekici bi araç olucak çok tatlı olmuş umarım bana nasip eyler yüce rabbim

    YanıtlaSil
  10. arkadaşların navvigasyon yorumuna katılıyorum ama bence ince detay head-up dısplay bu açığı örtüyor bence yukardada belirttiğim gibi son yılların fenomeni ford fiestadan sonra dış yüzüyle çok ilgi çekicek bir otomobil olucak

    YanıtlaSil
  11. Arkadaşlar Merhaba,
    Mazda ile görüştüm, aracın fiyatı belli değilmiş ancak 70.000 tl seviyelerinde olacağını bekliyorlar. Fakat aracın İspanya, Almanya ve Fransa fiyatlarını inceledim 22-25.000 € seviyelerinde. OTV nin 45% olduğunu düşünürsek aracın fiyatı 85.000-90.000 tl aralığında olacaktır. Arac çok güzel, kesinlikle ne Hyundai'a ne de Aurise benziyor. Çok az benzin yakıyor ama bu fiyat aralığında Türkiye'de satması imkansız. Mazda Türkiye'de eski günlerine dönmek istiyorsa bir formül düşünüp Mazda 3 ün en donanımlı versiyonunu 60-65.000 tl ye satması gerek.

    YanıtlaSil
  12. Mazda 3 Sedan 1.5 Reflex AT Satın aldım. Son derece estetik bir araç. Tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arac dizel mi yoksa benzinli mi? Bende almayi dusunuyorum. Muhtesem bir arac bence

      Sil