Melez (veya hibrid) otomobiller iki farklı tipte motorun birlikte çalışmasıyla hareket ederler. Günümüzde bir otomobilin arkasında "Hybrid" kelimesini gördüğümüz anda bu aracın aynı zamanda elektrikle de çalıştığını düşünürüz, çünkü neredeyse tüm melez araçlar içten yanmalı motor ile elektrik motorunu birlikte kullanır. Citroen çoğu zaman yaptığı gibi bu sefer de hibrid otomobil teknolojisine biraz daha farklı bir yaklaşım getirmiş. Üstteki resimde ve aşağıdaki videoda gördüğünüz sistem Fransız üreticinin yeni "havalı" hibrid tenolojisi. Hybrid Air ismiyle anılan bu teknolojide normal içten yanmalı motora sıkıştırılmış havayla çalışan bir çekiş sistemi eşlik ediyor. Aracın altında ve arkasında bulunan tüplerde depolanan yüksek basınçlı hava öndeki hidrolik pompasını çalıştırıyor, bu pompa da hidrolik motoru çalıştırarak tekerleklere güç veriyor. Citroen'in bu teknolojisiyle üretilmiş arabalar şehir içinde neredeyse hiç motor çalıştırmadan ilerleyebilecekler, böylece hem hava daha temiz kalacak, hem de yakıt masrafı düşecek.
Günümüzde kullanılan melez motorların en önemli özellikleri frenleme veya yokuş aşağı sürme sırasında bataryaları doldurarak enerji biriktirmeleridir. Citroen'in Hybrid Air sistemi de bunu yapıyor, ama gücü bataryalarda depolamak yerine sıkıştırılmış hava olarak tüplerde depoluyor. Bu sayede otomobillerin en fazla yakıt tükettikleri senaryolar olan yokuş tırmanma ve sık sık frenlenen kalabalık şehir trafiğinde tüketim düşüyor. Tabi sürtünmeden dolayı bir miktar kayıp olacaktır, ama yine de frenleme sırasında kaybedilen güç bir şekilde geri kazanılacaktır. Citroen'in sisteminin elektrikli melez motorlara göre bazı önemli avantajları var. Bu sistemde pil kullanılmadığı için büyük bataryaların yarattığı ağırlık problemi bu araçlarda görülmeyecek. Ayrıca, piller ömürlerini tamamladıktan sonra geri dönüştürülmesi güç atıklara dönüşüyorlar. Citroen'in sisteminde özel kimyasallar kullanılmadığı için sistem doğaya fazladan zarar vermeyecek. Bir de işin maliyet tarafı var tabi. Citroen yetkililerine göre Hybrid Air sistemine sahip bir otomobil benzer özellikteki elektrikli melez otomobillere göre daha ucuz olacak. Pillerin otomobil endüstrisinin tamamen dışında bir teknolojiyle üretildikleri için dışarıdan temin edilmeleri hep bir sıkıntı olarak görülmüştür. Hybrid Air sisteminde kullanılan parçaların neredeyse hepsi mekanik, bu yüzden PSA grubu bu parçaları kendi fabrikalarında üretebilecek, bu da maliyeti düşürecek.
Gelelim herkesin merak ettiği tüketim meselesine... Citroen önümüzdeki günlerde Cenevre'de açılacak olan otomobil fuarında bu teknolojiye sahip C3 VTi 82 prototipini sergileyecek. Fransız üreticiye göre (henüz resmi testler yapılmadı) bu araç 100KM'de sadece 2.9 litre benzin tüketiyor. Citroen yetkilileri 2020 yılına kadar bu rakamı 2 litreye çekmeyi planladıklarını söylüyorlar. Tabi bu rakam B segmentindeki araçlar (C3 ve Peugeot 208) için. C segmentinde tüketim birazcık daha yüksek olacaktır. Eğer gerçek yaşam testlerinde de buna yakın rakamlar elde edilirse bu büyük bir başarı anlamına gelir. Performanstan ödün vermeyen, çok pahalı olmayan, ama aynı zamanda tüketimi de düşük olan bir otomobile kimsenin hayır diyeceğini sanmıyorum. Eğer bir problem çıkmazsa bu teknolojiye sahip otomobilleri 2016 yılında yollarda görebileceğiz. Citroen'in Hybrid Air teknolojisinin tanıtım videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder