8 Mayıs 2009 Cuma

Intel'in geleceği kötü (bana göre)


Tabi siz başlığı okuduktan sonra "MIT mezunu ultra yüksek maaşlı yöneticiler göremiyor bunu da sen mi görüyorsun?" diyeceksiniz. Diyin tabi ama önce yazının devamını okuyun. Intel son birkaç yıldır kendisine ciddi avantaj sağlayan bir politikadan vazgeçti, tamamen dezavantaj sağlayacak bir sistemi seçti. Bu bahsettiğim şey işlemci soketleri. Uzun zamandır (Pentium 4 zamanlarından beri) intel LGA775 isimli bir soket tipi kullanıyordu. Yani son yıllarda çıkan işlemcilerle anakartlar hep birbirine uyumluydu. 2 sene önce aldığınız 945 chipsetli anakartınıza bugün aldığınız bir işlemciyi rahatlıkla takabiliyordunuz. Bu da terfi maliyetini düşürüyordu. Sağladığı esneklik te cabası tabi. Üstelik bu sistem işlemcilerin performans sınıfından da etkilenmiyordu. Yani 500$ fiyatlı 4 çekirdekli azman bir işlemci ile 50$'lık varlığı bile hissedilmeyen celeron işlemcisi aynı anakarta takılabiliyordu. Mesela ben bilgisayarımı toplarken daha uygun fiyatlı bir işlemci seçmiştim. Daha sonra o işlemci bana yetmez olunca daha güçlü bir işlemciye geçtim. Buraya kadar herşey güzel. Peki bundan sonra nasıl olacak? Intel'in "üstün zekalı" çalışanları bu işleri çok iyi bildikleri için tamamen farklı bir sisteme geçtiler. Üst düzey işlemciler, yani Core i7 sınıfı LGA 1366 tipi soket kullanıyor. Bu işlemciler halen satışta. Yaz aylarında piyasaya çıkacak olan Core i5 tipi işlemciler ise LGA 1156 tipi soket kullanıyor. Bu işlemci de i7 tipi işlemcilerin "light" versiyonu. Yani "ben işlemci manyağıyım, parayı dökerim sistemime" diyenlere i7, "ben normal vatandaşım, bana dengeli bir sistem olsun, herşeyi yapayım ama bütçeyi de patlatmamak lazım" diyenlere ise i5 satacaklar. Peki ya bunların arasında geçiş yapmak istendiğinde ne olacak? Sadece işlemci değiştirmek yetmeyecek, anakartı da değiştirmek gerekecek. Yani terfi maliyetleri ikiye katlanacak. Bu kadarla kalsa iyi. Benim tahminim en az 1 sene boyunca yeni soket tipi için celeron işlemci çıkmayacak. Yani ucuz bilgisayar kurmak isteyenler bizim şu anda kullandığımız anakart tipine yönelecek. Daha sonra "bu bana yetmiyor, yok mu az daha hızlısı?" diyen bu kişiler anakartlarını da değiştirmek zorunda kalacaklar. Bizim memleketimizde 2. el bilgisayar parçaları ölü eşek muamelesi gördüğünden, 6 ay önce 100$ verip aldığı anakartı 30$ a ancak satabilecek.
Bu tip bir hataya Intel daha önce de düşmüştü. Granite Bay dediler, RDRam dediler, saçma sapan işler yaptılar. Zaten o arada millet Intel'den yaka silkerken AMD bir girdi piyasaya, öyle bir tutundu ki, hala aynı gazla gidiyor. Bu kriz döneminde bir de böyle stratejik hatalar yaparlarsa çok zarar ederler gibime geliyor. Gerçi böyle güçlü firmalar kolay kolay etkilenmezler, ancak biraz sarsılırlar ama olsun. Intel'in geçen hatasında AMD parlamıştı. Bakalım bu sefer piyasadaki boşluktan kim yararlanacak?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder