symbian etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
symbian etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

28 Şubat 2011 Pazartesi

Kendini tek sanma Rovio, sen yapmazsan başkası yapar - Angry Farm

Eğer cep telefonlarıyla ve mobil uygulamalarla birazcık ta olsa ilgiliyseniz Angry Birds isimli oyunu duymuşsunuzdur. İlk başlarda Android ve iPhone platformlarına gelen bu eğlenceli oyun bu platformların uygulama mağazalarında satış rekorları kırmıştı. Bu başarıyı sürdürmek isteyen yapımcı firma Rovio da oyunu bazı diğer platformlara taşımıştı. Symbian kullanan cihazlara bile gelen Angry Birds'ün uğramadığı tek büyük mobil platform ise BlackBerry. Nedendir bilinmez, Rovio BlackBerry cihazlarda çalışan bir Angry Birds versiyonu yapmadı bugüne kadar. E tabi herkes bu oyunu oynarken BlackBerry kullanıcılarının başı kel kalacak değil ya, açıkgöz uygulama geliştiriciler bu açığı hemen kapattılar. Smarter Apps firması Angry Birds'ün neredeyse aynısı olan Angry Farm isimli bir oyunu BlackBerry kullanıcılarına sundu. Gördüğüm kadarıyla Angry Farm'ın bildiğimiz Angry Birds'den tek farkı kuşların yerini çiftlik hayvanlarının alıyor olması. Domuzların yerine de tilkiler gelmiş. Bunların haricinde oyunlar neredeyse bire bir aynı. Fırlatılan her hayvanın kendine has bir özelliği var, kimi bir tuşa basıldığında dalışa geçiyor, kimi de havada dağılıp çevresel hasar veriyor. Aynı özellikler Angry Birds oyunundaki kuşlarda da vardı, yani oyuna eğlence katan şeyler aynen kopyalanmış. Angry Farm CrackBerry uygulama mağazasında 5$ karşılığında satılıyor. Eğer ücretsiz bir "lite" sürümü çıkarsa daha da popüler olacağına eminim. Oyunun ekran görüntüşerine buradan ve şuradan ulaşabilirsiniz.

7 Şubat 2011 Pazartesi

Nokia'nın yeni "işadamı telefonu" E7 satışa sunuldu

Aslında bana çok saçma geliyor bu "işadamı telefonu" veya "müzik telefonu" gibi kalıplar. Sonuçta hepsi aynı işletim sistemini ve donanımı kullanıyor. Birinin tasarımı daha sadeyken diğeri daha renkli oluyor, fark bu. Neyse, bunlar sadece benim görüşlerim. Nokia popüler modeli N8'in fiziksel klavye eklenmiş versiyonu olan E7'nin iş dünyasına yönelik bir cihaz olduğunu söylüyor. Üretici böyle dedikten sonra biz de bu gerçeği kabulleniyoruz ve ürünün özelliklerini incelemeye devam ediyoruz. Yukarıda yazdığım gibi, E7 aslında N8'e benziyor. Ekran aynı, kasanın hatları da oldukça benzer. İki modelin donanımı da birbirine oldukça yakın. N8'in çok beğenilen 12 megapiksellik kamerasının aksine E7 8 megapiksellik bir kamera barındırıyor. Bu kamera 720p kalitesinde HD video da çekebiliyor. Bir de N97 tarzı sürgülü klavye var tabi. Kişisel fikrim, bu tip fiziksel klavyelerin göründükleri kadar pratik olmadıkları yönünde. Bu klavyelerin tuşları İngilizce için tasarlanıyor, yani Türkçe harfleri bulundurmuyor. İnanmazsınız ama, Türkçe harfleri bol bol kullanıyoruz. Bu durumda her ü veya ş gibi bize özel harfi kullanmak gerektiğinde tuş kombinasyonlarına başvurmak gerekiyor, bu da yazma hızını düşürüyor. Bence hassas bir ekran klavyesi çok daha pratik. Ekran klavyeleri tüm dillere uyum sağlayabiliyor, üstelik mekanik olmadıkları için bozulma ihtimalleri de yok.

Neyse, Nokia E7 sadece klavyeden ibaret değil tabi. İsmi gelişmiş ülkelerin kendi aralarında yaptıkları toplantıları çağrıştıran bu telefon 16GB dahili hafızaya sahip. Bu kapasite istendiğinde hafıza kartları sayesinde arttırılabiliyor. İşletim sistemi olarak Nokia'nın tüm yeni modellerinde olduğu gibi Symbian^3 tercih edilmiş. WiFi, Bluetooth 3.0, 3G gibi detaylardan hiç bahsetmiyorum, çünkü bunlar zaten tüm üst düzey telefonlarda mevcut. Nokia'nın Clear Black (net siyah) ismini verdiği teknolojiyi kullanan 4" büyüklüğündeki ekran parlak ışıkta bile rahatlıkla okunabiliyor. E7'nin pili 1200mAh kapasitesinde. Voltajını bilmediğim için yorum yapamayacağım, ama eğer standart voltajla çalışıyorsa bu pil E7'ye yetersiz gelecektir. Almak isteyenler eğer Avrupa'da yaşıyorlarsa E7'yi yakında raflarda görebilirler. Avrupa için belirlenen vergisiz fiyatı ise 495€. Özellikleri ne olursa olsun, Symbian kullanan bir telefon için yüksek bulduğum bu fiyat ülkemizde vergiler yüzünden daha da şişecektir. Şimdiden kötü yorumlar yapmak doğru değil aslında, ama sırf yeni olduğu için de E7'ye kıyak geçecek değilim. Hele bir çıksın, rüştünü ispatlasın, ondan sonra güzel şeyler yazarım.

11 Kasım 2010 Perşembe

Nokia açık kaynaklı Symbian projesinin kontrolünü ele alıyor

Finlandiya'nın medar-ı iftiharı, dünyanın en büyük cep telefonu üreticisi Nokia akıllı telefon pazarında kaybettiği pazar payını geri almak için strateji değişikliğine gitme kararı aldı. Bilindiği üzere Nokia daha önce Symbian işletim sistemini geliştiren Symbian vakfını satın almış, ama işletim sisteminin açık kaynaklı kalmasına izin vermişti. Apple iOS ve Google Android ile rekabet edemeyen ve teknolojinin gerisinde kalan Symbian yüzünden Nokia markalı cihazlar ciddi şekilde eleştiriliyordu. İşte bunun önüne geçebilmek için Nokia beklenmedik bir adım attı ve Symbian işletim sisteminin geliştirilme operasyonunu bundan sonra kendi bünyesinde yürütme kararı aldı. Artık Symbian işletim sistemi aynı isimli vakıf tarafından değil Nokia tarafından geliştirilecek. Nokia'nın geniş maddi kaynakları sayesinde daha hızlı bir geliştirme süreci yaşanacağını düşünüyorum. Symbian vakfı ise işletim sisteminin patent haklarıyla ilgili işlemleri yürütecek. Zaten tamamlanmış bir ürün olan Symbian ^3 işletim sistemi bu durumdan ne kadar etkilenir bilmiyorum, ama gelecekte çıkacak sürümlerde Symbian'ın en azından telefona daha uyumlu olacağı kesin. Üstelik, artık Nokia cihazlarını Symbian'a göre üretmeyecek, Symbian Nokia'nın cihazlarına ayak uyduracak. Benim gibi Nokia telefonları uzun süre memnuniyetle kullanan, ama bu markanın piyasadaki düşüşünden üzüntü duyan kişiler için iyi bir haber bu.

3 Kasım 2010 Çarşamba

Avrupa Birliği Symbian'ı sahipleniyor

Symbian açık kaynaklı bir mobil işletim sistemi ve ağırlıklı olarak Nokia markalı telefonlarda kullanılıyor. Dokunmatik telefonların yaygınlaşması esnasında kendisini geliştirememesi ve rakiplerinin gerisinde kalması yüzünden sertçe eleştirilen Symbian için "gitti - gidecek" deniyordu. Son yaşanan gelişme ise Symbian için hayat öpücüğü gibi oldu. Avrupa Komisyonu (yani AB parlementosu) Symbian Vakfı'na 22.000.000 Euro bağışlamış. Bu bağış öyle dümdüz olmamış, SYMBEOSE (Symbian - the Embedded Operating System for Europe veya Symbian - Avrupa'nın Gömülü İşletim Sistemi) isimli 24 üyeli bir konsorsiyum üzerinden yapılmış. Bu para Symbian'ı kurtarır mı bilmem, ama burada verilen destek sadece maddi değil. Avrupa Birliği Symbian'a manevi destek te veriyor, onu kendi işletim sistemi olarak benimsiyor. Bunun sebebi şu anda popüler olan tüm mobil işletim sistemlerinin ABD kaynaklı olması olabilir. Bilindiği üzere Avrupa Birliği pek çok konuda ABD ile rekabet ediyor. Eğer Avrupa Komisyonu'nun bu desteği devam ederse Symbian kendini toparlayabilir ve rekabete geri dönebilir. Zaten bu fırsatı da kaçırırsa Symbian'ın işi gerçekten zor demektir.

27 Temmuz 2010 Salı

Telefonların yazılımını kırmak artık tamamen yasal!

Eğer iPhone kullanıyorsanız, veya etrafınızda iPhone kullanıcısı varsa, "Jailbreak" terimi size pek yabancı gelmez. iPhone ve iPod Touch cihazlarına Apple tarafından onaylanmamış veya kırılmış uygulamaları yüklemek için cihazın sistem yazılımının kırılmasına Jailbreak denir. Benzer uygulamalar diğer akıllı telefonlarda da var. Mesela, Symbian S60 işletim sistemli telefonların sertifika kontrolü yapmamasını sağlamak için benzer kırma işlemleri yapılıyor. Bugüne kadar bu işlemler yasadışı sayılıyordu, kırılmış cihazlar garanti dışı kalıyordu, bu işlemler için uygulama geliştirenler cezalandırılabiliyordu. Dün itibariyle FCC (Federal iletişim komisyonu) telefon kırma işleminin "adil kullanım" durumlarında yasadışı olmadığını ilan etti. FCC yetkililerine göre jailbreak gibi yazılım kırma işlemleri telefonun daha rahat kullanılmasını ve diğer operatörlerle de çalışabilmesini sağlıyormuş. Kırılmış cihazlar hala garanti dışı kalabilir, ama artık bu işlemi yapan yazılımları hazırlayanlar ceza almayacak. Akıllı telefonların özgürleştirilmesi adına güzel bir gelişme bu. Kısıtlamalar kalkarsa akıllı telefonlarımız daha bir akıllı olacaktır.

25 Mayıs 2010 Salı

Nerede beleş oraya yerleş - LCG Slick

Hep Windows uygulamalarını tanıtacak değilim ya, size bu sefer de mobil bir uygulamadan bahsetmek istiyorum. Yazımın konusu olan Slick bir anlık mesajlaşma programı. Mobil yazılım sektörünün deneyimli firmalarından Lonely Cat Games tarafından yazılmış. MSN, Yahoo, ICQ, AIM, Google Talk ve Jabber platformları üzerinde sohbet imkanı veren yazılım Facebook üzerinden mesajlaşma özelliğine de sahip. Slick sohbet geçmişlerini telefonda tutabiliyor, "emoticon" denen yüz ifadelerini gösterebiliyor. Dosya gönderimi ve alımı da desteklenen özelliklerden. Yani, neredeyse bilgisayardaki kadar rahat mesajlaşma imkanı sunuyor.

Slick oldukça hızlı çalışıyor, bunun sebebi de verimli kaynak kullanımı ve hafif görsel arayüz. Görsellikten önce işlevsellik ve performans düşünülmüş, arayüz oldukça sade. Pencere geçişleri hızlı, pil kullanımı da rakiplerine göre düşük. Telefonunuza fazla yük getirmeden muhabbetinize uzun süre devam edebilirsiniz. Slick'in en beğendiğim özelliklerinden birisi de güncellemeleri yazılım içerisinden kontrol edip indirebilme özelliği. Böylece kolayca yeni sürümleri kontrol edip her daim güncel kalabilirsiniz. Normalde tüm Lonely Cat Games yazılımları ücretlidir, ancak Slick şu an geliştirme aşamasında. Bu yüzden de ücretsiz olarak kullanıcılara sunuluyor. Beta da olsa ben şimdiye kadar herhangi bir sorunla karşılaşmadan kullandım. Desteklenen platformlar ise Symbian S60 ve Windows Mobile. Ben Symbian versiyonunu (hem 9.3 hem de 9.4) kullandığım bu uygulamayı telefonundan sohbet ağlarına bağlanmak isteyen herkese tavsiye ediyorum. Aynı anda pek çok hesaba bağlanabilmesi, sisteme fazla yüklenmemesi ve ücretsiz olmasıyla her telefonda bulunması gereken uygulamalar arasına girmeyi hakediyor. Slick hakkında daha fazla bilgi almak ve yazılımı indirmek için şuraya tıklayabilirsiniz.

18 Ocak 2010 Pazartesi

Symbian^4 böyle olacak

Ağırlıklı olarak Nokia'nın kullandığı akıllı telefon işletim sistemi Symbian 2011'de büyük bir güncellemeyle yenilenecek. Symbian^4 gibi ilginç bir kod adı olan bu işletim sistemi tamamen dokunmatik kullanıma odaklı hazırlanacakmış. Bilindiği üzere mevcut dokunmatik Symbian Sürümü olan S60 9.4 V5 eski sürümden kotarılmış bir ürün, yani dokunmatik özelliği sonradan eklenmiş. Değişecek olan sadece dokunmatik arayüzü değil tabii ki, menüler, multimedya özellikleri ve internet araçları da günümüz standartlarına göre güncellenecek. Apple iPhone yüzünden zor günler geçirmeye başlayan Symbian Google Android işletim sisteminin 2009 içinde yaygınlaşmasıyla iyice sıkıntıya düşmüştü. Öyle ki iPhone'dan daha güçlü donanıma sahip olan N97 bile eski tarz işletim sistemi yüzünden rekabette zayıf kalmıştı. İşte bu sıkıntıları gidermek için Nokia artık ufak güncellemelerle uğraşmak yerine işi kökten halletmeyi seçmiş, Symbian^4 gibi tamamen yeni bir işletim sistemini hazırlamaya başlamış. Umarım kaynak tüketimi konusunda ipin ucunu kaçırmazlar, çünkü eskiden Symbian'ın rakiplerine karşıen büyük üstünlüğü bu alandaydı. Aynı işlemci ve hafızayla Windows Mobile sürünürken Symbian uçardı. Geriye dönük uyumluluk konusunda bir açıklama yapılmamış ama popüler yazılımların bu işletim sistemine uygun sürümlerinin hızla yayılacağı şüphesiz. Zaten Symbian hiçbir zaman yazılım sıkıntısı çekmemiştir. Ekran görüntüsü güzele benziyor, inşallah fazla bekletmezler bizi. 2011 yılının ilk çeyreğinde piyasaya sürülmesi beklenen Symbian^4'ü kullanan telefonlar ülkemize ne zaman gelir bilinmez. Fazla pahalı olmasa da biz de alsak. Açıkçası ana ekrandaki saat hoşuma gitti, mevcut saatten çok daha güzel görünüyor.