Mercedes-Benz ultra lüks markası Maybach'ın satışını dün itibariyle durdurdu. Maybach'ın satışlarının beklenen seviyede olmadığı ve üretiminin sonlandırılacağı zaten söyleniyordu, hatta bunun geçen yıl olacağı açıklanmıştı. Ancak Aston Martin ile işbirliği yapılması ihtimali yüzünden Maybach'ın "öldürülmesi" bir süreliğine ertelenmişti. İşbirliği planı da yatınca Mercedes fazla beklemedi ve Maybach üretimini bitirdi ve satışları durdurdu.
Maybach aslında neredeyse otomobilin tarihi kadar eski bir marka. Daimler firmasında mühendis olarak çalışan Wilhelm Maybach'ın 1907 yılında istifa ettikten sonra 1909 yılında kurduğu Maybach sadece otomobil değil, uçak motoru da üreten bir firmaydı. 1. Dünya Savaşı sırasında Alman ordusunun kullandığı zeplinler ve uçaklar için motor üreten Maybach 2. Dünya Savaşı döneminde de Alman tanklarının motorlarını geliştirip üretti. Savaşta yenilen Almanya'nın kötü durumdaki ekonomisi Maybach'ı da vurdu ve tarihi firma bir daha otomobil üretemedi. 1960 yılında Mercedes-Benz o yıllarda bir tabeladan ibaret kalmış olan Maybach'ı satın alıp bünyesine kattı. 1997 yılında Mercedes zaten lüks olan arabalarından daha da lüks ve özel bir konsept tanıttı. Bu konsept Tokyo'daki otomobil fuarında çok beğenilince Mercedes bu modeli Maybach ismiyle satmaya karar verdi ve tarihi Maybach markası diriltilmiş oldu.
Mercedes'in Maybach'ı diriltmesi aslında stratejik bir hamleydi. "Ultra lüks" segmentte Rolls Royce ve Bentley ile rekabet etmek istiyordu, ama bunu öyle "hepsine meydan okuyayım, herkesi geçeyim" hevesiyle istemiyordu. Rolls Royce'u BMW, Bentley'i de Volkswagen grubu almıştı. Rakipleri bu segmentte yarışırken Mercedes'in uzaktan bakması imkansızdı, o da yarışa girmeliydi. İşte Maybach böyle bir rekabet hissiyle diriltilmişti. Tabi herşey bu kadar basit değildi, arkasında lüks ve prestijin sembolü haline gelmiş Mercedes'in olması Maybach'ı bir anda popüler hale getirmeye yetmiyordu.
Ultra lüks otomobil (limuzin de diyebiliriz aslında) segmenti aşırı yüksek fiyatlar yüzünden çok az sayıda kişiye hitap ediyor. Pazar küçük ve üç firmaya birden yetmesi çok zor. Bir de Maybach'ın Mercedes'e aşırı benzeme sorunu vardı tabi. Rolls Royce'un sahibi BMW, ama hiçbir parçası aynı değil. Benzer şekilde Bentley de Volkswagen grubundaki hiçbir arabaya benzemiyor. Maybach modelleri ise fena halde Mercedes modellerini andırıyor. Hani logosu gözükmese Mercedes'in henüz tanıtmadığı yeni modeli zannedilmeleri kuvvetle muhtemel. Bu durum bizim gibi sıradan faniler için çok önemli olmasa da arabaya bir servet ödeyen kişileri rahatsız ediyor. Ultra lüks otomobil alanlar aldıkları arabanın tamamen kendine has olmasını istiyorlar. Bu yüzden Maybach - Mercedes benzerliği bir avantaj değil dezavantaj oldu ve firmanın sonunu getirdi. Üstteki fotoğrafta görülen hoş görünümlü Exelero konsepti de asla üretilemeden rafa kaldırıldı.
Neyse, neticede Maybach'ın şatafatlı ömrü kısa sürdü ve 1997'de diriltilen efsanevi markanın üretimine 2012'de son verildi. Dün itibariyle Maybach'ın kendi sitesinde tüm modellerin altında satışın durduğu yazıyordu. Ultra lüks otomobil piyasası tekrardan Rolls Royce ve Bentley'e kaldı, zaten Maybach asla büyük bir oyuncu olamamıştı. Mercedes bitirdiği Maybach'tan doğan açığı ekstra uzun şaseli S serisiyle (limuzin tarzı, çok uzun) dolduracak. Tabi yukarıda yazdığım sebeplerden dolayı o segmentin müşterileri Mercedes'i yine almayacaklar. Adam Mercedes değil farklı birşey almak istiyor, arabası farklı görünsün istiyor. O uzun S serisi de satmayacak, satılsa bile fiyatları indirmeleri gerekecek. Neyse, beni bağlamaz, Mercedes düşünsün.
Yazının özellikle son cümlesi çok güzel olmuş. Karşı dükkanın, çok fazla samimi olmadığın sahibi batmışçasına bir söz söylemişsin. :D
YanıtlaSilTabi yav, bana ne? Mercedes düşünsün.
Sil