27 Kasım 2011 Pazar

Siz frenledikçe yakıt tüketiminiz düşsün: Mazda i-ELOOP

Japon otomobil üreticisi Mazda motorlu araçların yakıt tüketimini düşürebilecek bir buluş yapmış. Buluşun adı rejeneratif frenleme. Aslında bu yeni birşey değil, ama normal araçlarda daha önce kullanılmıyordu. Hibrid ve elektrikli arabalarda rejeneratif frenleme zaten eskiden beri vardı. Bu kadar ekonomik çalışmalarının sebeplerinden biri de bu zaten. Rejeneratif frenlemede arabanın kinetik enerjisi frene basıldığında elektrik akımına dönüştürülerek aküde saklanıyor. Böylece araba fren yaptıkça aküsü doluyor, kinetik enerji ısıya dönüşüp kaybolmuyor. Mazda bu teknolojinin elektrikle çalışmayan normal arabalarda da kullanılabileceğini düşünmüş. Mazda'nın i-ELOOP ismini verdiği sistemde frenleme sırasında alternatörlerin ürettiği elektrik akımı kapasitörlerde saklanıyor. Daha sonra bu akım voltaj dönüştürücüsünden geçerek arabanın içerisindeki herşeyin kullandığı standart 12 voltluk akıma dönüşüyor. Klima, havalandırma, farlar ve müzik sistemi gibi elektrikle çalışan şeyler bu akımla çalıştırılıyor ve motora binen yük azalıyor. Bence oldukça mantıklı. Mazda'ya göre bu sistem %10'a varan yakıt tasarrufu sağlayabiliyormuş. İşin güzel tarafı, bu teknolojiyi kullanan Mazda modelleri 2012'de piyasaya çıkacak. Çoğu duyurulan teknoloji gibi uzun süre beklemeyeceğiz yani. Umarım diğer markalar da buna benzer birşeyler yaparlar, çünkü Mazda çok güzel arabalar yapsa da kotaları yüzünden ülkemizde pek tercih edilesi bir marka değil. İlk örnekleri çok verimli olmayacaktır büyük ihtimalle, ama birkaç seneye kadar bu teknoloji de olgunlaşır. Bekleyip göreceğiz tabi, şimdiden kesin birşey söylemek güç.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder