16 Aralık 2009 Çarşamba

Teknoloji ucuzluyor mu?

Bu bir haber değil, sadece benim son günlerde forumlarda okuduklarım üzerine yaptığım bir yorum. Biraz teknik bir konu, sıkılanlar olabilir. Baştan söylüyorum, uyarmadı demeyin. Bahsetmek istediğim konu teknolojik ürünlerin fiyatlandırılması. Çoğu insan gibi herşey çok ucuz olmalı demeyeceğim, benim söyleyeceğim şeyler farklı.

Bize eskiden beri söylenen birşey vardır: teknoloji geliştikçe teknolojik ürünlerin (mesela bilgisayarların) fiyatları düşer, daha çok insan onları alıp kullanabilir. Bu bir bakımdan doğru, teknolojideki bazı devrim niteliğindeki gelişmeler sayesinde daha çok insan teknolojinin nimetlerinden faydalanır oldu. Sadece bilgisayar veya cep telefonundan bahsetmiyorum, bu örnek otomobil gibi ürünler için de geçerli. Güzel ama her zaman doğru değil. Ben bilgisayar kullanmaya PC ile başladım, hiç Amiga veya C64 kullanmadım. Bir eksiklik belki, yine de ben memnunum halimden. İlk bilgisayarımı (hatta daha sonrakini) kullandığım zamanlarda bilgisayarlar çok daha basitti. Mesela, ekran kartı diye birşey yoktu. Vardı da biz bilmiyorduk. Sadece ekran kartı değil, ilk başlarda hiçbir detay yoktu. Bir oyunu veya programı alırken "bilgisayarım çalıştırır mı?" sorusu gelmezdi aklımıza, sadece sabit diskte yer olup olmadığını düşünürdük. Daha sonra "acaba bilgisayarımdaki ram buna yeter mi?" diye sormaya başladık. Şimdiki gibi sanal hafıza yoktu o zaman, ram yoksa yazılım çalışmazdı. Daha sonraları işlemci sıkıntısı geldi, ardından da ekran kartı. Bilgisayarlar güzelleşti ama düşünülmesi gereken detaylar da arttı.

Gelelim daha yakın tarihlere. Bundan 9-10 yıl kadar önce (ben üniversitede okurken) bir bilgisayar çok kötü olmadığı sürece her yazılımı çalıştırabilirdi. Ben piyasada bulunan en ucuz ekran kartlarından biri olan Nvidia TNT2 M64 ve yine çok ucuz bir işlemci olan Intel Celeron 400 ile çatır çatır oyun oynadığımı hatırlıyorum. Hem de bu oyunları ortanın üzerinde detay seviyesinde oynuyordum, herşeye yetiyordu yani bilgisayarım. Daha sonra onlar gitti, yine piyasanın en ucuzu olan Nvidia Geforce2 MX ve AMD Duron 700 geldi. Ben yine herşeyi oynadım, o zamanın sistem zorlayıcı olarak bilinen oyunlarını tam detayda (AA kapalıydı tabi) oynadım. Şimdi milletin moralini bozmaya yarayan 3dmark o zaman benim sistemimde takılmasız çalışıyordu. Güzel günlerdi yani.

Şimdi manzara nasıl peki? Eğer oyun oynamak istiyorsanız iyi bir işlemciye, hızlı bir ekran kartına ve bol miktarda hafızaya sahip olmak zorundasınız. Evet, belki ucuz donanımla hala oyun oynanır ama tüm detayları kapatmanız gerekir, oyunun bir özelliği kalmaz. Detayları kapattıktan sonra Crysis oynamanın ne anlamı var? Ben zamanında 150$ gibi bir fiyata AMD için üretilmiş en havalı anakartı almıştım - Abit KT7 Raid. O zaman çok para olduğunu düşünmüştü insanlar. Şimdi iyi anakart dediğinizde en az 200$ istiyorlar, çok iyi dediğinizde "100$ daha ver" diyorlar. Tabi sadece anakartla bitmiyor, tüm sistem bileşenleri için aynı şey geçerli. Oyun oynayabileceğiniz bir ekran kartı için 150$ vermeniz gerekli. İşlemci deseniz, orada da benzer bir manzara var. Bir de tüm bunları verimli şekilde kullanmak için güzel bir kasa ve kaliteli bir güç kaynağı lazım. Onlar da hiç ucuz değil. Neticede güzel bir bilgisayar toplamanın maliyeti katlandı.

Çok uzun oldu, ama merak etmeyin bitiriyorum. Teknoloji bazen ucuzluyor, ama her zaman değil. Daha çok kırpılmış, ucuz teknolojiler uygun fiyatla halka sunuluyor. Belki basitçe iş görüyor, ama siz güzel bir ürün almak istediğinizde yine 10 yıl önceki kadar para ödemeniz gerekiyor. Bilgisayarlar hızlanıyor ama kullanılan yazılımlar da ağırlaşıyor. Üç boyutlu tasarım yapmak için satın almanız gereken iş istasyonunun 10 yıl önceki fiyatıyla bugünkü fiyatı aynı! Hani ucuzlama? Benim 10 yıl önceki bilgisayarımın Windows 98 ile açılış süresi, şimdiki çift çekirdekli süpersonik bilgisayarımın Vista ile açılış süresiyle aynı. Hani hızlanma? Yaptığım iş temelde aynı, sadece biraz daha konforlu ve göz zevkine hitap ediyor. Teknoloji ucuzlamıyor, tam tersine geliştikçe insanları kendine mecbur bırakarak pahalılaşıyor. Yaşı uygun olanlar 10 yıl önce teknolojik ürünlere ödedikleri parayla şimdi ödedikleri parayı karşılaştırsınlar, sonucu göreceklerdir. Çok uzun oldu, burada bitiriyorum. sabrettiğiniz için teşekkürler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder