8 Şubat 2013 Cuma

Otomobil üreticilerinin tüketim yalanları

Bu aralar bu "tüketiciyi kandıran firmalar" haberleri gündemi çok meşgul ediyor, ben de arada bunların önemli olanlarını yazmaya çalışıyorum. Geçtiğimiz günlerde sizlere küçük hacimli turbolu motorların vaadedilen performans ve tüketim rakamlarını tutturamamalarından bahsetmiştim. Bu seferki konu biraz daha genel, öyle tek bir motor çeşidiyle değil de, birçok firmanın tüm ürünleriyle ilgili.


Üstteki grafik (çok kaliteli değil, biraz bulanık, kusuruma bakmayın) Hyundai tarafından Consumer Reports dergisinin verileri kullanılarak hazırlanmış. Bilindiği üzere geçtiğimiz günlerde Hyundai'nin ABD'de katalog verilerinde tüketim değerlerini yanlış gösterdiği, arabalarını olduğundan daha tasarruflu göstererek tüketiciyi yanılttığı ortaya çıkmıştı. Bunun üzerine Hyundai tüm modellerinin tüketim verilerini düzelterek tüketicilerden özür dilemişti, buna rağmen davalık olmaktan kurtulamamıştı. Neyse, bu olayların üzerine Hyundai'nin ABD ofisi Consumer Reports'un elde ettiği verileri piyasadaki büyük otomobil üreticilerinin katalog verileriyle karşılaştırarak bu tabloyu hazırlamış. Tablo (isminden de belli olduğu üzere) firmaların kataloglarında belirttiği tüketim miktarlarıyla Consumer Reports'un yaptığı ölçümlerin oranını yansıtıyor. Grafikte %100'ün üzerinde değer alanlar katalogda belirtilenden bile az tüketiyor, %100'ün altında alanlar ise katalogda belirtilen tüketim miktarını tutturamıyor.

Bir kere, şunu baştan belirteyim: Kataloglarda yazan tüketim verilerini gerçek hayatta tutturmak çok zordur, çünkü o veriler pistte yapılan testlere göre hesaplanırken gerçek hayatta o şekilde araba kullanmak imkansızdır. Ancak, Consumer Reports da testlerini pistte yapıyor. Hatta, EPA (Amerika'nın çevre korumayla ilgilenen devlet dairesi, arabaların tüketim ve emisyonlarıyla ilgileniyorlar) tarafından belirlenen ölçüm sisteminin aynısı kullanılmış. Bu yüzden küçük sapmalar olsa da katalog verisiyle Consumer Reports verilerinin birbirini tutması gerekli. Bir de tabloya Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Infiniti ve Cadillac gibi premium markalar dahil edilmemiş. Tam sebebini bilmiyorum, ama bu araçlar biraz maliyetli olduğundan Consumer Reports bu markaların tüm modellerini denememiş olabilir. Malum, CR test ettiği her ürünü parasıyla satın alıp deneyen bir dergi, tüm premium araçları denemeye de güç yetmez.

Neyse, sizin de grafikte gördüğünüz üzere sadece Mazda, Subaru ve Volkswagen (o da yeni satmaya başladığı dizel motorları sayesinde) katalog verilerini tutturmuş, hatta bunun da üzerine çıkmış. Honda ve Hyundai de katalogdaki rakamları biraz aşsalar da tüketiciyi çok fazla yanıltmamışlar. Tabi bu Hyundai'nin yeni (gözden geçirilmiş) verileri için geçerli. Eski katalog verileri biraz daha düşükmüş, bu da aradaki farkı açıyormuş. Gerçi o zaman da Honda'nın hemen arkasından geliyormuş, yani sadece iki sıra öne geçmiş yeni verileriyle. Toyota, Nissan ve Mitsubishi de sektör ortalamasının üzerinde doğrulukta verilere sahip olan firmalar. Bu sektör ortalaması satış miktarına göre ağırlıklı alınmış bir ortalama, yani az satan firmanın oranıyla çok satanınki aynı değere sahip değil.

Asıl sıkıntı ABD'li otomobil üreticilerinin katalog rakamlarında. Chrysler yine idare ediyor, rakiplerine göre ortalamaya nispeten daha yakın. Chevrolet, Buick, Ford ve Dodge ise oldukça yanıltıcı katalog verilerine sahip. Hele Dodge arayı iyice açmış, araçlarının tüketimlerini olması gerekenden çok daha düşük göstermiş. Bunların pistte, ideal şartlarda elde edilen veriler olduğunu tekrar hatırlatayım, gerçek hayatta burada görülen farklar açılacaktır, belki de fark ikiye katlanacaktır. Tabi şimdi Hyundai bundan kendine pay çıkarmaya çalışıyor, hani "bakın bize yalancı diyordunuz ama, biz yalancıyken bile onlardan daha doğru veriler yazıyorduk kataloglara" diyor. Buna söylenecek söz yok, çünkü Consumer Reports ABD'de çoğu devlet kurumundan bile daha güvenilir bir kaynak.

Biz katalog verilerini tutturamamaya alışığız, hatta olağanüstü durumlarda tutturabildiğimize şaşıyoruz. Dizel araçlarda bu nispeten daha kolay, ama benzinli araçlarda firmaların bahsettiği tüketim verilerini tutturmak oldukça zor. Buna rağmen hep "yol müsait değil, sabit hızda gidemiyorum, arabada yük var" gibi mazeretler uydurarak firmaların verilerinin doğru olduğunu düşünüyoruz. Bu grafik bize firmaların da bir güzel yalan söylediğini gösteriyor. Aslında bu konuda daha çok şey yazılır da, yorumu bu yazıyı okuyanlara bırakmayı tercih ediyorum. Bundan sonra araba alırken üreticinin belirttiği tüketim rakamlarına fazla aldanmamak lazım, yanlış olma ihtimali çok yüksek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder