25 Eylül 2012 Salı

Son büyük halk ozanı Neşet Ertaş

Aslında bu yazıyı Neşet Ertaş'ın ölümü üzerine yazıyorum, ama artık duymayan kalmadığı için bu üzücü olayı duyurma ihtiyacı hissetmiyorum. Sizin de büyük ihtimalle (son 12 saati izole bir ortamda geçirmediyseniz tabi) bildiğiniz üzere büyük halk ozanı Neşet Ertaş'ı kaybettik. Burada kendisinin mini biyografisini yazmayacağım, bunun yerine Neşet Ertaş'ın benim için taşıdığı anlamdan bahsedeceğim.



Ben Neşet Ertaş'ı bu şarkıyla sevdim. Aslında türkü sevenler türkülere şarkı denmesine kıl olurlar, ama bunu Cem Karaca söyleyince şarkı oluyor. Neyse, Kendim Ettim Kendim Buldum herhalde Türkiye'de en fazla yeniden yorumlanan eserdir. Bu hem güzel birşey, hem de saçma sapan şarkıcılar şarkıyı rezil ettiğinde insanı kızdıran birşey. Tabi Cem Karaca onlardan biri değil. Neşet Ertaş'ın dokunaklı sözlerini harika yorumlamış, Apaşlar da Neşet Ertaş'ın hüzünlü, dokunaklı bestesini büyük ustalıkla çalmışlar. Hergün dinlesem sıkılmayacağım şarkıdır bu.



Bu da sevdiğim diğer Neşet Ertaş şarkısı, bunu da Barış Manço söylüyor. Saz yok, ama yaylı tambur var. Çok da güzel uyum sağlamış yaylı tambur, şarkının hüzünlü havasına iyi gitmiş. Barış Manço da vokalistliğini konuşturmuş hani... Şimdi siz haklı olarak "kardeşim sen de hep başkalarından dinlemişsin, Neşet Ertaş'ın kendisini dinlesene" diyeceksiniz. Doğru, ama zaten Neşet Ertaş'ın kendisini sabahtan beri dinliyorsunuz. Benim burada söylemek istediğim şey daha farklı.

Barış Manço, Cem Karaca, Neşe Karaböcek gibi sanatçılar artık çok fazla dinlenmeseler de bugünkü Türk popüler müziğine yön vermiş insanlar. Şu anda müzik yapan kişiler onları dinleyerek büyüdüler. Onlar da Neşet Ertaş'tan esinlendiler, bazı şeyleri Neşet Ertaş'tan öğrendiler. Kısaca, Neşet Ertaş Türk müziğine yön verenlere yön veren adamdı. Tamamı kendi bestelerinden oluşan 22 albüm yaptı, eserleri sayısız sanatçı tarafından yeniden seslendirildi. Devlet sanatçısı ünvanını kabul etmeyecek kadar halkla bütünleşmiş bir sanatçıydı. Unesco tarafından yaşayan insan hazinesi olarak kabul edilmişti. Tüm bunlara rağmen hiç havaya girmedi, mütevaziliğinden vazgeçmedi. Yaşadığı gibi sessizce aramızdan ayrıldı bu sabah. Mekanı cennet olsun...

1 yorum: