18 Mart 2011 Cuma

Verimliliği dört kat arttıran motor teknolojisi: Şok dalgası

Michigan Eyalet Üniversitesi bünyesinde çalışan Dr. Norbert Mueller ilginç bir motor teknolojisi geliştirmiş. Dr. Mueller'e göre bu teknolojiyle üretilen motorlar klasik içten yanmalı motorlara göre hem daha verimli, hem de daha hafif olacaklar. Yandaki şemada da gördüğünüz bu yeni motorlara Wave Disc Engine (dalga diski motoru) deniyor. Üzerinde dalga şekilli kanatlar bulunan bir diskin üzerine püskürtülen hava - yakıt karışımı şok dalgalarıyla sıkıştırılarak yakılıyor ve ortaya kendiliğinden dairesel harekete sahip bir güç çıkıyor. Klasik motorlarda silindirlerin içerisindeki yanma dairesel güç üretmez, sadece düz itme gücü üretir. Bu itme gücünün dairesel güce çevrilmesi sırasında da bir miktar kayıp yaşanır. Dalga diski motorları hem yakıtı farklı bir prensiple yaktıkları için, hem de dairesel güç ürettikleri için klasik motorlara göre daha verimli çalışıyorlar. Öyle ufak bir farktan bahsetmiyorum. Klasik motorlar tükettikleri yakıtın sadece %15'ini arabanın hareketi için kullanıyorlar. Şok dalgası kullanan bu yeni motorda bu oran %60'a çıkarılmış. Böylece daha az yakıt kullanarak daha fazla güç üretilebilecek.

Bu motorların bir diğer avantajı da hafif olmaları. Yeni motorları kullanan arabalar şimdikilerden (tahmini) %20 daha hafif olacaklar. Böylece yakıt verimliliği daha da artacak. Tabi tüm bunlar projenin başarılı olması durumunda gerçekleşecek. Şimdilik sadece bir projeden ibaret olan dalga diski motoru için araştırma kurumları şimdiden 2.5 milyon dolar kaynak ayırmışlar. Dr. Norbert Mueller bu maddi destek sayesinde bir sene içerisinde 33hp (25kw) güce sahip bir modelin üretilebileceğini söylüyor. Dr. Mueller'e göre bu motor hafif bir arazi aracı için yeterli olacakmış.

Projeyi geliştirenler güzel şeyler söylüyorlar, ama bence herşey göründüğü kadar basit değil. Otomobil motorlarında güç kadar tork da önemlidir. Mesela, motorsiklet motorları küçük ve hafiftirler, ama yüksek güç üretirler. Buna rağmen ürettikleri tork yetersiz geldiğinden otomobillerde kullanılamazlar. Wankel (rotary) motorlar için de aynı şey geçerlidir. Hafif spor arabalarda kullanılırlar, ama daha ağır arabalarda ve arazi araçlarında yetersiz kalırlar. Dr. Mueller'in motoru da görünüşe göre yüksek güç üretecek ama tork konusunda zayıf kalacak. Bu durumda ancak hafif arabalarda veya motorsikletlerde kullanılmaya uygun olacaklardır. Yine de bekleyip görmek lazım. Belki de dalga diski motorları yüksek verimlilikleri sayesinde otomotiv endüstrisinde bir devrim yaratabilirler.

1 yorum:

  1. Son paragrafta güç dediğiniz şey sanırım hız.
    Güç=Kuvvet*Hız
    Başka bir deyişle:
    Güç=Tork*Dairesel Hız
    Güç birimi=Watt,beygir
    Kuvvet birimi=Newton
    Hız birimi=metre/saniye

    Aynı güce sahip traktör ve otomobili karşılaştırırsak; traktörün kuvveti yüksektir ancak hızı düşüktür, otomobilin hızı yüksektir ancak kuvveti düşüktür.

    Bu motordan sayenizde haberdar oldum. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil