17 Şubat 2011 Perşembe

Syma S026 uzaktan kumandalı tandem helikopter incelemesi

Uzun bir aradan sonra yeni bir incelemeyle karşınızdayım. Bu sefer, daha önceki incelemelerimden farklı olarak bir bilgisayar ekipmanını veya elektronik cihazı değil, bir oyuncağı inceleyeceğim. Bu incelememin konusu olan ürün bir oyuncak helikopter. Syma isimli firma tarafından üretilen S026 model numarasına sahip bu uzaktan kumandalı helikopteri sizler için elimden geldiğince inceleyeceğim. Ben bu helikoptere oyuncak diyorum, çünkü oyuncakçılarda satılıyor ve üst seviyedeki modeller kadar gelişmiş özelliklere sahip değil. Yine de, yeni başlayanlar için ideal bir uzaktan kumandalı helikopter bu.


İlk olarak helikopterin genel özelliklerinden bahsetmek istiyorum. Alıştığımız helikopter formunun biraz dışında bir şekle sahip olan Syma S026 iki çift pervaneye sahip. Bu tip helikopterlere "tandem" deniyor. Çift pervane sistemi daha dengeli bir uçuş sağlıyor. Bu konuya daha sonra değineceğim. S026'nın gövdesi üretici firmaya göre özel bir maddeden üretilmiş. Bana sıradan plastik gibi geldi, ama dayanıklılıkla ilgili bir sorun yok. Defalarca düşürmeme rağmen (tamamen benim suçum) bir çizik bile oluşmadı. Helikopterin boyu 190mm olarak belirtilmiş. Yuvarlak bir cisim olduğu için çok hassas ölçemiyorum, üreticinin sitesi böyle yazıyor. S026'nın şekli ABD ve İngiltere başta olmak üzere ülkemizin de aralarında bulunduğu pek çok ülkenin hava kuvvetleri tarafından kullanılan, Boeing tarafından üretilen CH-47 Chinook helikopterine benzetilerek modellenmiş. Böylece bir oyuncak olmasının yanında helikopter sevenler için rafta durabilecek bir model de oluyor. Helikopter kızılötesi bir kumandayla uzaktan yönetilebiliyor. Kumandanın menzili 5-6 metre olarak belirtilmiş. Bu menzil biraz kısa gibi görünebilir, ama bu helikopter kapalı alan kullanımı için tasarlandığından evin içinde 5-6 metrelik menzil gayet yeterli geliyor. S026'nın kontrol sistemi 3 kanallı.

Üstteki resimde de gördüğünüz gibi, Syma S026'nın ikişerli iki grup olarak toplamda 4 pervanesi var. Koaksiyel sistem ile tandem sistemi birlikte kullanılmış. Koaksiyel sistem aynı aks üzerinde iki pervanenin birden çalışmasına deniyor. Ters yönde dönen pervaneler birbirlerini dengeleyerek helikopterin kendi etrafında kontrolsüzce dönmesini engelliyor. Kontrollü dönüş için ise pervanelerin dönüş hızlarının oranı değiştiriliyor. Koaksiyel pervane sistemi bazı gerçek savaş helikopterlerinde de kullanılmakta. Tandem sistemi ise önde ve arkada ayrı pervanelerin bulunması anlamına geliyor. Bu sayede helikopter daha dengeli uçuyor, ayrıca daha küçük pervanelerle uçabiliyor. Syma S026'nın pervaneleri aynı boyutlardaki tek pervaneli helikopterlerinkilere göre daha küçük. Pervane çapı önemli, çünkü büyük pervaneli helikopterleri uçurmak için daha geniş alan gerekiyor. S026 kısa pervaneleri sayesinde dar alanlarda rahatlıkla kaldırılabiliyor ve indirilebiliyor. Tandem sisteminde helikopterin öne ve arkaya gidişi de bu pervanelerin devirlerinin ayarlanmasıyla gerçekleşiyor. Tek pervaneli sistemden çok daha sağlıklı olduğunu düşündüğüm tandem sisteminin gördüğüm tek dezavantajı helikopteri hantallaştırması. S026 aynı büyüklükteki klasik tip helikopterlere göre manevralarda biraz hantal kalıyor. Yine de bu hantallık çok farkedilir düzeyde değil, hatta yeni başlayanlar için avantajlı bile olabilir.

Syma S026'nın pervanelerinin tepesinde üst pervanelere bağlı çalışan denge çubukları var. Uçları metal parçalarla ağırlaştırılmış plastik çubuklardan oluşan bu denge çubuklaro pervaneyle birlikte dönüyor, böylece merkezkaç kuvveti sayesinde pervane aksına tam dik pozisyonu yakalıyor. Pervaneler bağlı oldukları için de kendileri dik (bize göre yatay, aksa göre dik) durduklarında pervaneyi de düzeltiyorlar. Piyasada görebileceğiniz neredeyse tüm model helikopterlerde bu sistem mevcut. Pervaneler akslara mafsallı bağlantılarla monte edilmiş. Bu sayede pervaneler hem yatay hem de dikey eksende bağımsızca hareket edebiliyor. Montajda saatçi tornavidasıyla açılabilen minik vidalar kullanılmış. Pervanelerin zarar görmesi durumunda eğer yedek pervane bulabilirseniz bunları değiştirmek mümkün. Yalnız, değiştirme sonrasında vidaları fazla sıkmamak gerekiyor, aksi halde pervaneler hareket kabiliyetini yitirebilir. Pervanelerin serbest hareketi hem uçuş için, hem de sağlam kalmaları için önemli. Çarpma anında eklem yerinden büküldükleri için kazaları fazla hasar almadan atlatabiliyorlar. Kaza yapmayacağınız gibi bir düşünceye kapılmayın, çünkü herkes ara sıra helikopter düşürür. Pervaneler de helikopterin gövdesi gibi dayanıklı bir plastikten üretilmiş. Kolay kolay hasar almıyorlar.

S026 altındaki bir girişten bağlanan adaptörü sayesinde şarj oluyor. Lithium-polymer tipindeki pilin tam dolması için en az 30 dakika boyunca şarj cihazına bağlı kalması gerekiyor. Pili tam dolduğunda Syma S026 5-6 dakika boyunca havada kalabiliyor. Bu süre biraz kısa görünebilir, ama piyasada bulabileceğiniz tüm mikro helikopterlerin şarjı bu kadar dayanıyor. Sanırım hem helikopteri ağırlaştırmamak, hem de maliyetleri düşük tutmak için küçük pilleri tercih ediyorlar. Yine de 5-6 dakika ilk uçuşlarda yetersiz gelse de hevesi aldıktan sonra evin içinde uçup eğlenmek için yetiyor. Helikopterin altında şarj bağlantısı haricinde açma - kapama şanteri, kızılötesi alıcı ve bir adet farklı renklerde yanabilen LED var. Bu LED helikopterin karanlıkta da kullanılabilmesi, yerinin tespit edilmesi için koyulmuş sanırım. Bence süsten öteye gidemiyor, çünkü ne aydınlatmaya yarıyor, ne de helikopterin yönünü gösteriyor. Ayrıca karanlıkta uçurulacak gibi değil bu helikopter. Helikopter 4 adet tekerlek biçimi verilmiş ayağın üzerinde duruyor. İlk bakışta pek sağlam görünmediler bana, ama kolay kolay kırılmayacaklar sanırım. Ayakların sağlamlığı önemli, çünkü düzgün bir kalkış için helikopterin tam düz durması gerekiyor. İniş takımları kırılırsa helikopteri düzgünce kaldırmak çok zorlaşacaktır.

Üstteki resimde Syma S026'nın boyutunu daha iyi anlamanız için bir kalem pille birlikte fotoğrafladım. Heryerde uçurabileceğiniz, ufak bir helikopter bu. S026'nın pilini değiştirmek pek mümkün değil. Hem yeni pil bulmak mesele, hem de minicik vidaları açmak lazım. Daha profesyonel modellerin hem pilleri rahatça bulunuyor, hem de pil açıkta olduğu için rahatlıkla sökülüp takılıyor. Şarjınız bittiğinde yarım saat beklemek zorundasınız, başka yolu yok maalesef. Uçuşunu görmeniz için kısa bir videosunu çektim. Video kameram olmadığı için fotoğraf makinesiyle çektim bu videoyu, o yüzden çok güzel görünmüyor. Yine de nasıl uçtuğunu, nasıl manevra yaptığını gösteriyor. Videoyu aşağıda göremiyorsanız izlemek için şuraya tıklayabilirsiniz.



Gördüğünüz üzere, S026 benim dar odamda bile rahatlıkla uçurulabiliyor. Helikopterde bazı benzer modellerde bulunan jiroskop ("gyro" diye geçiyor yabancı sitelerde) sistemi yok. Bu sistem helikopterin daha dengeli uçmasını sağlıyor, ama bu helikopter çift pervaneli, yani tandem sistemli olduğundan gerek kalmıyor. Videoda da gördüğünüz üzere helikopterin hareketleri gayet yumuşak, dengesiz dönüşler veya savrulmalar yok. Üreticinin sitesinde aynı modelin jiroskoplu olanını da gördüm, ama o helikopteri buralarda bulamadım. Kontrollere biraz alışmak gerekli. Zaman içinde olacak birşey. Zaten bu tip ufak helikopterleri ben alışma dönemleri için ideal olarak görüyorum. Bunlarla ustalaşıp daha üst seviye modellere geçilebilir. Küçük ve hafif oldukları için düştüklerinde fazla hasar almıyorlar. Ayrıca hasar alsalar da fazla üzülmeye gerek yok, çünkü fiyatları gayet uygun.

Syma S026'nın kutusundan üstteki resimde görünenler çıkıyor. Daha fazlasını da beklemiyordum zaten, ama birer takım yedek pervane koysalardı hoş olurdu. Şarj adaptörü hakkında söyleyecek fazla söz yok, tüm şarjlı ürünlerin yanında gelen cinsten basit bir adaptör. Helikoptere bağlarken dikkatli olmanızı öneririm, helikopterin üzerindeji şarj bağlantısının temas noktaları biraz hassas. Girmiyorsa fazla zorlamayın, temas noktalarını yamultabilirsiniz. Helikopterin kumandası daha önce de bahsettiğim gibi kızılötesi teknolojisini kullanıyor. Bu yüzden anteni yok, kızılötesi vericisi var. Anten sistemi hem helikopteri ağırlaştıracağı için, hem de maliyeti yükselteceği için bu tip helikopterlerde radyo sinyalleri yerine kızılötesi tercih ediliyor. Ben herhangi bir çekim problemi yaşamadım. Evin içinde oldukça iyi iş görüyor. Kontrol çubuklarından solda duranı helikopterin gaz ayarı. Bu çubuk yaylı sisteme sahip ve bırakıldığında resimdeki gibi aşağıya kayıyor. Helikopterin yükselmesi ve alçalması bu çubuk üzerinden kontrol ediliyor. Sağdaki ise ileri - geri gitmeye ve sağa - sola dönmeye yarıyor. Helikopterin dönüşüyle ilgili ince ayar ortadaki küçük yuvarlak düğmeyle yapılıyor. Bunu sağa sola çevirerek dönüşü kalibre etmek mümkün. İleri - geri kalibrasyonu ise kumandanın tepesinde sağda ve solda bulunan, ele alındığında işaret parmaklarına denk gelen (oyun kontrolcülerindeki tetik tuşları gibi) tuşlar ile yapılıyor. Bu ayarlar yapılmazsa helikopter kendi etrafında sürekli dönebilir, veya kontrolsüzce ileri veya geri gidebilir. Ayarları yapmak zor değil, sadece sakince helikopterin yükselirken ne taraf açektiğine bakıp ters yöne doğru ayar yapmak lazım.

Syma S026'nın kutusu üstteki fotoğrafta da görüldüğü gibi helikopterin rengine ve şekline uygun bir temaya sahip. Parlak renklerde iri yazılar yerine daha ciddi bir tarz tercih edilmiş. Kutunun üzerinde hem S026 ile, hem de onun benzetildiği CH-47 Chinook helikopteriyle ilgili birkaç tanıtıcı satır bulunuyor. Kutunun üzerinde küçük bir pencereden helikopteri görmek mümkün. Ön kapak yukarı doğru açılabiliyor, böylece helikopterin komple gözüktüğü bir pencere oluşuyor. Syma S026 diğer uzaktan kumandalı mikro helikopterlere göre daha özenle hazırlanmış bir kutuya sahip.

Ben bu helikopteri genel olarka beğendim. Şarj yuvasının biraz fazla nazik olması ve kutudan yedek pervane çıkmaması haricinde kusur göremedim. Bir de helikopterin biraz hantal oluşunu ve şarjının 5-6 dakikada bitmesi gibi can sıkabilecek durumlar var, ama bunlar tam kusur sayılmaz. Hantal olması helikopterin hareketlerini yumuşatıyor, böylece kontrolü kolaylaşıyor. Yanlış bir manevra yüzünden helikopter alakasız yerlere gitmiyor. Pilin zayıf olması da hoş görülebilecek bir durum, çünkü bu sınıftaki tüm helikopterlerde pilin dayanma süresi aşağı yukarı aynı. Kimine göre iyi, kimine göre kötü olan bir durum daha var. Videoda belki farketmişsinizdir, S026 biraz gürültülü çalışıyor. Öyle anormal bir gürültü değil, ama siz helikopteri uçururken yan odalardan sesi duyulabilir. Bazıları bu sesi gerçekçi bularak beğenebilir, bazıları da rahatsız olabilir. Kişinin zevkine kalmış bir durum.

Kötü yanlarını söyledikten sonra iyi yanlarından da bahsetmek gerekir tabi. İlk olarak, S026'nın malzeme ve işçilik kalitesi gayet iyi. Düştüğü zaman kolay kolay hasar almıyor, oldukça dayanıklı. Uçuşu dengeli ve zevkli, özellikle yeni başlayanların rahatlıkla uçurabileceği kıvamda. Boyutları küçük olduğundan evin içinde rahatlıkla kullanılabilir. Dışarıda kullanılmasını tavsiye etmem, çünkü rüzgara veya yağmura karşı oldukça dayanıksız. Syma S026'yı internet üzerinde veya oyuncak mağazalarında 70TL ile 80TL arasında değişen fiyatlarla bulabilirsiniz. Fiyatı çok yüksek olmadığı için yeni başlayanları helikopterin kontrollerine alıştırması bakımından oldukça yararlı. Üst seviye modellerle ilgilenmeyip sadece can sıkıntısına çare olarak evin içinde uçurmak isteyenler için de S026 gayet mantıklı bir seçim. Kısacası, bu helikopteri uzaktan kumandalı helikopter sevenlere, merak edip başlamak isteyenlere tavsiye ediyorum. Hem tek pervaneli helikopterlerden daha kolay uçuruluyor, hem de acemiliğin masrafsızca atlatılmasını sağlıyor. Bunun yanında güzel de görünmeyi başarıyor.

6 yorum:

  1. Ellerin dert görmesin, kameramana da selamlar.

    YanıtlaSil
  2. Emre ŞEN (beyazkartal)17 Şubat 2011 19:45

    Süper bir şey ya ancak çok sesi çıkıyor bizimkiler beni kesin kapını önüne koyar bunu evde uçursam :D :D

    YanıtlaSil
  3. Kalem pil ile fotoğrafını çektiin iyi olmuş. :) Benim de model oyuncaklara ilgim var fakat bir türlü igiden ileriye gidemedi. Pahalı meletler. Ama kafaya koydum, nitrolu bir model alıciğim. :)

    YanıtlaSil
  4. bende meraklısıyım bunların ama sadece meraklı olarak kaldım nedense almak denemek nasip olmadı bi türlü.

    YanıtlaSil
  5. Meraklı olup, meraklısı olarak kalıp, aynı zamanda kafaya koymuşlardan bir gurup kurmaya karar verdim. Katılanlar aşağıdaki adrese kararlı bir orta yapsınlar:
    Barış MANÇO
    Moda, 81300
    Istanbul

    YanıtlaSil
  6. Meraklısı olup, almak isteyip, biraz daha düşünen, daha fazla bilgi isteyen, öğrendiklerini paylaşmak isteyenler için artık Düşünen Forum'da bir bölüm var. Foruma açtığım "Model araçlar" bölümünde model helikopter, araba, uçak, tekne gibi model araçları tartışacağız, soruları yanıtlayacağız, bildiklerimizi paylaşacağız. Herkesi beklerim.
    http://dusunenadam.freeforums.org/model-araclar-f16.html

    YanıtlaSil