22 Şubat 2011 Salı

BlackBerry işletim sistemi güncelleme rehberi

Dün sizlere bazı BlackBerry modelleri için sistem yazılımı güncellemelerinin haberini vermiştim. Haberin içerisinde bu işlemin nasıl yapılacağını kısaca anlatmıştım. Bunun daha anlaşılır olması için BlackBerry cihazlarının işletim sistemlerinin güncellenmesiyle ilgili kısa bir rehber hazırladım. Böylece BlackBerry cihazlarının yazılımını güncellemek isteyenlerin daha az hata yapmasını sağlayabilirim belki. Aslında pek karmaşık bir işlem değil, ama yine de bilmeyen için zor olabiliyor. Başlamadan önce BlackBerry cihazlarının yazılımlarını güncellemenin cihazı garanti dışı bırakmadığını, ancak yazılım güncellemesi esnasında herhangi bir sorun yaşanırsa bundan sadece kullanıcının sorumlu olduğunu hatırlatmak isterim.

1. Yazılım güncellemesini bilgisayarınıza kurun
BlackBerry cihazınızı bilgisayara bağlamadan önce cihazınız için indirdiğiniz güncellemeyi bilgisayarınıza kurun. Bu işlemin bilgisayara herhangi bir yazılımı veya oyunu kurmaktan pek farkı yok, o yüzden adım adım anlatmaya gerek duymuyorum. Kurulum tamamlandıktan sonra aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi C: sürücüsünün içinde Program Files \ Common Files \ Research In Motion \ AppLoader konumundaki "Vendor.xml" isimli dosyayı bulun ve silin. Bu adım çok önemli, çünkü bu dosya yazılımın hangi operatöre ait olduğuyla ilgili. Eğer bu dosyayı silmezseniz güncelleme telefonunuza yüklenmeyebilir, hatta daha kötüsü de olabilir. Ben ne olacağını merak edip silmeden yüklemeyi hiç denemedim, o yüzden en kötü ihtimali bilemiyorum. Sizin denemenizi de önermem, bu yüzden yüklemeye başlamadan önce "Vendor.xml" isimli dosyayı mutlaka silin. Eğer bendeki gibi sizde de dosya uzantıları gözükmüyorsa "Vendor" isimli dosyayı silin, çünkü bu isimde başka bir dosya yok.



2. Cihazınızı yedekleyin
Yedekleme yazılım güncellemesinde verilerinizin sigortasıdır. Yazılım güncellemesi esnasında verilerinizin kaybolması ihtimaline karşı cihazınızı mutlaka yedekleyin. Yazılım Yükleme Sihirbazı güncelleme öncesinde zaten bir yedekleme yapıyor, ama fazlası zarar getirmez.


3. Yazılım Yükleme Sihirbazı'nı çalıştırın ve güncellemeyi yükleyin
Telefonunuzu USB üzerinden bilgisayara bağlayın. Size üç adet seçenek sunacak. Bunlardan "Ortam Senkronizasyonu" olanını seçin. Daha sonra, "Vendor.xml" ile aynı klasörde bulunan "Loader.exe" dosyasına çift tıklayarak yüklemeyi başlatın. Karşınıza yukarıdaki gibi bir ekran çıkacak.
Karşılama ekranını geçtiğinizde yükleme sihirbazı sizden güncellenmesini istediğiniz cihazı seçmenizi isteyecek. Zaten bilgisayara aynı anda birden fazla BlackBerry cihazı bağlamadığınız için (umarım bağlamıyorsunuzdur) burada yazan kodların pek bir anlamı yok. Eğer seçim bölümü boş gözüküyorsa bu telefonunuzu bilgisayara düzgün bağlayamadığınızı veya bilgisayarın telefonunuzu tanımadığını gösterir. Farklı bir USB girişi deneyin, bu da olmazsa telefonunuzun pilini söküp takarak yeniden başlatın. Hala bağlantı sorunu yaşıyorsanız kablonuzu kontrol edin. Buna rağmen bilgisayarınız telefonunuzu göremiyorsa güncellemeyi 1. adımdan başlayarak farklı bir bilgisayarda kurun.
Bağlantı sorunu yoksa "ilerle" tuşuna basarak yukarıdakine benzeyen cihaz tanıma ekranına geçebilirsiniz. Bu sırada Yazılım Yükleme Sihirbazı cihazınızın verilerini okuyacak. Bu işlem duruma göre birkaç dakika sürebilir.

4. Neleri yükleyeceğinizi seçin
İşte en önemli ekrana geldik. Bu ekranda cihazınıza nelerin yükleneceğini (ve nelerin yüklenmeyeceğini) seçiyorsunuz. BlackBerry cihazların dahili hafızaları biraz kısıtlı. Harici hafıza ise uygulamaların yüklenmesi için kullanılamıyor. Bu durumda zaten kısıtlı olan dahili depolama alanını boşa harcamamak gerekli. İlk olarak kullanmadığınız dilleri kaldırın. Ben daha önceki kurulumlarda kaldırmış olduğum için resimde zaten işaretli değiller, ama sizde işaretli olabilirler. Ben sadece Türkçe ve İngilizce'yi bırakıyorum, diğer dilleri yüklemiyorum. Bunun haricinde kullanmadığınız dillerle ilgili yazım denetimi dosyalarını, ayrıca kullanmadığınız ve kullanmayacağınız yazılımları bu listeden çıkartabilirsiniz. Eğer buradaki listeden çıkarttığınız bir uygulamayı veya işletim sistemi öğesini daha sonra yüklemek isterseniz BlackBerry App World'ü veya bu yazılım güncelleyiciyi kullanarak yükleyebilirsiniz.

5. Cihaz yedeklemesi
Yüklenecek öğeleri seçip ilerlediğinizde karşınıza yedekleme ekranı gelecek. Eğer cihazınızı sıfırlamak gibi bir niyetiniz yoksa burada mutlaka üstteki seçeneği, yani verileri yedekleyip güncellemeden sonra geri yüklemeyi seçmelisiniz. Kuruluma başlamadan önce yedekleme yapmıştık, ancak bu yedekleme kurulum sonrasında verileri kendiliğinden geri yükleyeceği için önemli. Yedekleme şimdi değil, kurulum başladığında yapılacak.

6. Ayarların gözden geçirilmesi ve kurulumun başlatılması
Yazılım Yükleme Sihirbazı'nın sonuna yaklaştık. Yedeklemeden sonra karşınıza yukarıdakine benzer bir ekran çıkacak. Bu ekranda daha önce yaptığınız tercihleri gözden geçirebilirsiniz. Her ihtimale karşı tekrardan kontrol etmenizi öneririm, eksiklikler (veya fazlalıklar) sonradan giderilebilecek olsa da burada düzeltmek çok daha kolay. Eğer ayarlarda bir değişiklik yapmak istiyorsanız "Geri" tuşuna tıklayarak önceki ekranlara dönüp istediğiniz değişikliği gerçekleştirebilirsiniz. Ayarlarla ilgili herhangi bir düzeltmeye ihtiyaç duymuyorsanız "Son" tuşuna basarak cihaz güncellemesini başlatabilirsiniz.

7. Cihaz güncellemesi
Güncelleme başladığında yukarıdaki ekranı göreceksiniz. Bu ekranda güncelleme sırasında yapılan işlemler sıralanmış. Sırayla hepsi gerçekleştiriliyor. Bazı işlemler yürütülürken telefonunuz açılıp kapanabilir, ekranında görmeye alışık olmadığınız yazı veya şekiller belirebilir. Unutulmaması gereken nokta şu: Ne olursa olsun cihazınızın bilgisayar ile bağlantısını kesmeyin. Hatta, herhangi bir temassızlık ihtimaline karşı cihazınızı yerinden oynatmayın bile. Güncelleme cihazın modeline ve yüklenmesini istediğiniz öğelerin çokluğuna göre biraz uzun sürebilir. Sabredin, çoğu gitti azı kaldı.

8. Güncelleme tamamlandı
Mutlu son! Cihazınızın yazılımını başarıyla güncellediniz. Zaten siz bilgisayarınızın ekranında yukarıdaki görüntüyü gördüğünüzde BlackBerry telefonunuz da açılmış olmalı. Ayarları gözden geçirdikten sonra telefonun temel işlevlerini kontrol edin. E-posta adreslerinin eskisi gibi kayıtlı olduğundan, rehberinizin ve eski e-postalarınızın yerli yerinde durduğundan emin olun. Herhangi bir eksiklik varsa BlackBerry Desktop Software ile eksik verileri geri yükleyebilirsiniz. Eğer sonradan yüklediğiniz yazılımlarınız ortadan kaybolmuşsa üzülmeyin. Genelde böyle bir durum yaşanmaz, ama yaşansa da çaresi var. BlackBerry App World yazılımının "My World" bölümünde önceden yüklemiş olduğunuz yazılımlarınızı bulabilir ve tekrardan yükleyebilirsiniz. Güncel yazılım ile yenilenen telefonunuzu güle güle kullanın. Eğer yazılım güncellemeyle ilgili bir sorunuz varsa yorum olarak gönderebilirsiniz, veya Düşünen Forum'a kaydolarak "Teknolojik Meseleler" bölümünde sorunuzu sorabilirsiniz.

3 yorum:

  1. Zamanında ben de nokia telefonlarda yazılım güncelleme için bir rehber hazırlamıştım ordan mı esinlendin emre :)

    YanıtlaSil
  2. black berry curve kullanıyorum menü 9800 e guncellendi . curve için yazlım indirdim blackberry tr den bi türlü kuramamıştım kurmayı öğrenmiş oldum teşekkürler . çok yardımcı oldu

    YanıtlaSil
  3. Çoğunluk nedeniyle ibare olarak kullanmaktan üzülerek kaçınmayacağım 'Milletçe', net ortamında oluşturduğumuz bu kadar kirli bilgiler arasında konuya hakim olarak sunduğunuz paylaşım için teşekkür ediyorum.
    Zira konu ne olursa olsun önemi ihtiyaç duyulmasıyla doğru orantılı olarak değişiklik gösterse de benim için değerli bir bilgiydi ve teknolojiye bireysel ilgi ve alakama karşın büyük ölçüde fayda ve kolaylık sağladı. Cem Yılmaz'ın çoğu gösterilerinde de değindiği gibi görüşlerimizi olumsuzsa bağırarak, olumluysa fısıldayarak sergiliyoruz. Sizin gibi düşünceli insanların tükenmeyeceğini umuyor, doğru, net, ve anlaşılır paylaşımınız için tekrar TEŞEKKÜR EDİYORUM.

    YanıtlaSil