13 Kasım 2009 Cuma

İşletim sisteminin dini olur mu?

DOS zamanında işletim sistemlerinde dil yoktu. Herşey ingilizceydi ama pek sıkıntı yaşanmıyordu. Zaten belirli komutlar ve hata mesajları vardı, onları öğrenince hangi dilde oldukları pek farketmiyordu. Daha sonra Windows 3.1 ile birlikte kendi dilimizde işletim sistemi kullanmaya başladık. İlk başlarda bazı hatalar yaşansa da (Türkçe karakterlerle ilgili) daha sonra bu sorunlar aşıldı. Bu güzel birşey tabi, yabancı dil bilmeyenler için çok iyi oldu. Ama bugün okuduğum haberde çok farklı bir durumla karşılaştım. Dili değil "dini" farklı olan bir işletim sistemi hazırlanmış. Popüler Linux dağıtımı Ubuntu'nun Müslüman alemine özel bir dağıtımını hazırlamışlar. İsmi Sabily Linux. Bu kelime Arapça "benim yolum" anlamına geliyormuş. Bu bize özel bir durum değil gerçi, daha önce de Hristiyanlık temalı bir Ubuntu dağıtımı yayınlanmış.

Gelelim Sabily Linux'un özelliklerine. Bildiğimiz Ubuntu'ya Kur'an ile ilgili yazılar ve araçlar eklenmiş. Takvimi ise hicri takvime dönüştürülmüş. Üzerinde gelen arka plan resimleri ve multimedya dosyaları da dini temaya uygun. İki versiyonu bulunan Sabily Linux'un küçük versiyonu yalnızca dini araçları ve belgeleri içeriyor. Büyük versiyon ise normal bir işletim sisteminde bulunan tüm diğer araçları barındırıyor. Daha detaylı bilgi ve indirmeler için şuraya tıklayabilirsiniz.

Gerekli bilgileri verdikten sonra kişisel görüşümü belirtmek istiyorum. Bence tamamen gereksiz bir çalışma. Din insanların içinde olan birşeydir, işletim sistemlerine tema olacak fanatizm malzemesi değildir. İnsanlar sürekli kendilerini inanç bakımından zayıf görüyorlar, bu yüzden daha aşırıya kaymaya meyilli oluyorlar. Zaten hem dini eğitim amaçlı hem de ibadete yönelik pek çok uygulama mevcut. Bir de tamamen "mümin" bir işletim sistemi bana saçma geldi. Yine de herkes istediği sistemi kullanmakta özgürdür, dinini istediği gibi yaşamakta özgür olduğu gibi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder