14 Mayıs 2009 Perşembe

Nikon 35mm f/1.8 - Fukaranın prime lensi

Arkadaşım Tümay sayesinde henüz buralara gelememiş olan bu lense sahip olabildim. Ben bu işlere merak sardığımdan beri geniş diyaframlı lenslere ilgi göstermişimdir. Makinemin basiretsizliği yüzünden (Nikon D40x) sadece kendi motoruna sahip lensleri kullanıyorum. Daha eski motorsuz lenslerle otomatik odaklama yapamıyorum. Her seferinde elle odaklamak ta açıkçası koyuyor. Bu sebepten ne zamandır Nikon 50mm f/1.8 lensi çok istediğim halde almıyordum. Ben makineyi elime alınca bol bol çekerim, öyle her kare için de dakikalarca uğraşmam. Bu yüzden odaklama önemli.
Yeni lense dönersek, ben bu lensi uzun zamandır bekliyordum. Çıkacağını duyunca çok sevindim. İlk fırsatta da aldım. Lensin özelliği, uygun fiyata geniş diyafram imkanı sunması. Şöyle anlatayım:
  • Her lensin üzerinde bir takım numaralar olur. Bunlar odak uzunlukları ve maksimum diyafram açıklıklarıdır(zoomlu lenste 2'şer adet, prime lenste 1'er adet). Bunlar lensin en geniş ve en dar açılı çekimlerindeki odak uzunlukları ve o uzunluklarda kullanılabilecek en büyük diyafram açıklıklarıdır.
  • Burada dikkat edilmesi gereken, diyafram açıklığını gösteren numara büyüdükçe diyafram küçülür. Ters orantılıdır yani. Mesela f/1.8 diyafram açıklığı f/3.5 diyafram açıklığından büyüktür. Diyaframı istediğiniz kadar kapatabilirsiniz ama istediğiniz kadar açamazsınız. Yani geniş diyaframlı lensler kullanıcıya daha fazla olanak tanır, bu yüzden de pahalıdır.
  • Peki neye yarar bu diyafram açıklığı? Hemen cevaplıyorum. Bu açıklık geniş olunca lensten içeri daha fazla ışık girer. Dolayısıyla daha hızlı fotoğraf çekersiniz. Burada bahsettiğim hız 2 çekim arasındaki hız değil, makinenin fotoğrafı çekme süresi. Mesela odanın içinde çekim yapıyorsunuz. Diyafram açıklığı darsa flaş kullanmanız veya iso ayarını yükseltmeniz gerekir. Flaş görüntüyü gerçekçilikten uzaklaştırır, yüksek iso da görüntüdeki kumlanma (noise) arttırır. Ha, ben bunları yapmak istemiyorum derseniz obtüratör hızını düşürmeniz gerekir. Bu durumda elinizin en ufak bir hareketi fotoğrafı mahveder. Peki geniş diyafram açıklığında ne olur? Lensten içeri daha fazla ışık girdiği için çok daha rahat çalışırsınız. Iso hassasiyetini fazla yükseltmeniz gerekmez, makul ayarlarda güzel kareler yakalarsınız.
  • Nimetlerini bu kadar anlattıktan sonra bir de sakıncalarını anlatayım. Diyafram açıklığı arttıkça odaklanan noktanın etrafı bulanıklaşır. Bunu tersten anlatmak daha rahat olacak sanırım. Dar diyaframla çekerken odakladığınız noktanın etrafı da net çıkar. Yani kalabalık bir grubu çektiğinizi farzedin. Bu kişiler size eşit uzaklıkta değil, kimi önde ve size daha yakın, kimi de arkada. Siz normal olarak ortalarda bir kişiye odaklanıyorsunuz. Eğer diyafram darsa size daha yakın veya uzak olanlar da çok bulanık görünmezler. Tabii ki odaklandığınız kişi kadar net çıkmazlar ama henüz mahkemesi sonuçlanmamış zanlı gibi yüzü bulanıklaşmaz. Tam tersi bir durumda, yani geniş diyafram aralığında ise sadece odaklandığınız nokta net çıkar. Onun etrafındaki herşey ve herkes bulanıktır. Bu yüzden sanatçıkarın sahnede çekilmiş fotoğraflarında başrol oyuncusunun 1-1.5m arkasında duran kişi bile tanınmayacak kadar bulanık çıkar.
Tüm bunları okuyacak kadar gayretliyseniz helal olsun size. Ben şahsen sıkılır kapatırdım. Artık geniş diyafram nedir biliyorsunuz. Bahsettiğim lens f/1.8 diyafram açıklığıyla standardın oldukça üzerinde. Tabii ki daha genişleri var, mesela birkaç kat fazla para ödeyenler Nikon 50mm f/1.4 lensi alabilirler. Daha da fazla verenler için daha geniş diyaframlar da mevcutmuş, canlı gözle görmek kısmet olmadı henüz.
Bu lensin bir diğer özelliği de prime lens (zoomsuz) olması. Yani bu lens sabit 35mm odak uzaklığına sahip. Bu bize ne kazandırır? Bozulmasız, netliği daha yüksek fotoğraflar kazandırır. Zoom lensler ne kadar kaliteli de olsalar resimde bozulma (distortion) yaratırlar. Fotoğrafın kenarlarına doğru gittikçe düz çizgiler eğrileşir. Geometri hatası yani. Zoom oranı ne kadar artarsa o kadar bozulma olur. Mesela Nikon'un en fazla zoom oranına sahip lenslerinden olan 18-200mm VR lensi her bakımdan güzel olmasına rağmen geometri hatalarına sahiptir. Üstelik netlik te hiçbir zoom lenste prime lensler seviyesinde olmaz. Bu yüzden profesyonel fotoğrafçılar genelde prime lens kullanır, zoom kullandıkları zamanlarda da oturup Photoshop'ta her fotoğrafı tek tek düzeltirler.
Bu kadar anlattım da neye yaradı? Hiçbirşeye... Ama eğer Nikon slr makinenize güzel bir lens almayı düşünüyorsanız bu lense bir bakın derim. Verdiğiniz parayı sonuna kadar hakeden, hızlı ve kompakt bir lens. Düşünmeden öneririm.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder