30 Mayıs 2013 Perşembe

Hangi ülkede araba kullanmanın yıllık maliyeti ne kadar?

Bir arabaya sahip olmanın maliyeti sadece arabanın etiket fiyatını ödemek değil, bunu artık herkes biliyor. Yakıt, sigorta, vergi gibi masraflar da var işin içinde. Hatta, büyük şehirlerde yaşayanlar bunlara ek olarak otopark için de biraz para harcıyorlar zaman zaman. İngiltere kökenli bir firma üşenmeyip bu maliyet kalemlerini ülkeler bazında araştırmış ve gayet bilgilendirici bir infografik hazırlamış. Ülke olarak yarışmalarda birinci olunca çok seviniriz ya, işte bu grafik de bizi sevindirecek cinsten. Görünüşe göre dünyada akaryakıta otomobil başına en fazla harcamayı yapanlar Türk sürücülermiş. Tek tek anlatması zor, grafik zaten herşeyi açıklıyor. Yalnız; grafik İngilizce, Türkçe'ye bozmadan çevirmek de çok uzun sürebilecek bir işlem, bu yüzden grafiği olduğu gibi ekliyorum. İngilizce bilmeyen okurlarımız için ben kısaca çevireyim, şimdilik daha fazlasını elimden gelmiyor.

En üstteki dünya haritalı grafikte yeni otomobillerin ortalama fiyatları gösterilmiş. Yandaki ölçekten de anlaşılacağı üzere renkler koyulaştıkça fiyat artıyor. Türkiye bu klasmanda zirveye oynamasa da pahalı ülkelerden biri. ABD ile Türkiye'nin aynı kırmızı tonuyla işaretlenmiş olması beni biraz şaşırttı. Sanırım satılan arabaların ortalaması alınıyor. Türkiye'de arabalar ABD'ye göre çok daha pahalı, ama Türk insanı ucuz arabaları seçiyor. Amerikalılar ise ucuzluktan faydalanıp daha pahalı arabalara yöneliyorlar. Neyse, onun altındaki çubuklu grafik ise akaryakıta bir yıl içinde harcanan parayı gösteriyor. 5,000$'a yaklaşan harcamayla bu klasmanda şampiyonluğu elde tutuyoruz. Bir alttaki çift parçalı grafik ise yıllık sigorta masraflarıyla alakalı. Neyse ki sigortaya fazla para harcamıyormuşuz, bu klasmanda sonlardayız. Onun altında soldaki grafikte saatlik park ücretleri gösterilmiş. Türkiye (İspark sağolsun) ortalarda kendine yer bulmuş. Avustralya ise 28$'lık park ücretiyle açık farkla birinci. Sağdaki grafikte ise senelik kiralanan otopark kiraları gösterilmiş. Buralarda bu hizmet pek kullanılmadığı için grafiğe bizi katmamışlar. Bir alt sıraya geçtiğimizde solda gördüğümüz grafik de bizi ilgilendirmeyen cinsten. Trafik sıkışıklığı yaratıldığı için alınan ücret gösteriliyor bu grafikte, bizde böyle bir uygulama (henüz) yok çok şükür. Sağda ise bizim için önemli bir klasman olan yıllık vergi grafiği var. Bu grafikte motor hacmine göre 10,000$'ı aşabilen vergiyle zirveyi zorluyoruz. Hong Kong açık farkla birinci gözükse de Kadıköy kadar bir şehir devleti olduğu için onu saymıyoruz, "normal" ülkeler arasında en yüksek vergiyi verenlerdeniz.


Neticede, zengin bir ülke olmamamıza rağmen otomobillere en fazla parayı harcayanlardan biriyiz. Acı ama gerçek, durum bu. Neyse ki sigorta ucuz (diğer bazı ülkelere göre tabi), park ücretleri çok yüksek değil, trafik sıkışıklığına sebep olduğumuz için de ekstra ücret ödemiyoruz. Bir de onlar olsaydı herhalde ömrümüzü arabamızın masraflarını karşılamak için çalışarak geçirecektik. Şimdi de bazılarımız için durum pek farklı değil ya, neyse...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder