8 Nisan 2013 Pazartesi

Volvo i-ART ile dizel motorlarda ikinci büyük devrimi yapmaya hazırlanıyor

İsveçli otomobil üreticisi Volvo dizel motorlarda Common Rail sisteminden sonra bilinen en önemli devrimi yapmaya hazırlanıyor. En azından böyle olduğunu iddia ediyorlar. Volvo'nun VEA (Volvo Engine Architecture) ismini verdiği yeni motor mimarisinde kullanılan i-ART sistemi Common Rail ile başlayan yüksek basınçlı enjeksiyon akımını bir adım daha ileriye götürecek. Common Rail sistemli dizel motorlarda maksimum 1,800 bar (özel bazı motorlarda daha yüksek, ama seri üretimlerde böyle) olan enjeksiyon basıncı i-ART teknolojisini kullanan Volvo motorlarında 2,500 bar seviyesine kadar çıkacak. Ayrıca, her enjektörün üzerinde bulunan sensörler ve kontrol üniteleri silindirin içinde olup biteni gözlemleyerek her silindir için optiumum enjeksiyon basıncını belirleyebilecek. Common Rail motorlarda tüm silindirlere aynı basınç uygulanıyordu. Henüz ortada teknik veri yok, ama Volvo'nun iddiasına göre bu sistem dizel motor teknolojisindeki ikinci büyük devrim olacak kadar önemli. Makul hacimli motorlarından alacakları gücün yüksekliğine bir hayli güvenen Volvo yöneticileri V8 motorları (en azından dizel olanlarını) tarihe gömeceklerini iddia ediyorlar. Volvo'nun basın bültenine göre i-ART teknolojisi sadece gücü arttırmakla kalmayacak, tüketim ve emisyon oranlarını da düşürecek. Uzun süre Ford çatısı altında eski yaratıcılığından biraz uzaklaşan Volvo'nun yeniden devrimsel teknolojiler geliştiriyor olması güzel bir haber. Umarım bu teknoloji gerçekten dedikleri kadar etkilidir, çünkü daha az yakıtla daha fazla güç üreten motorlara -hele son zamanlarda- çok ihtiyacımız var. Bu teknolojiye sahip VEA isimli yeni dizel motorlar önümüzdeki sonbahardan itibaren bazı Volvo modelleriyle birlikte tüketicilere sunulacak. Volvo bir de 8 vitesli otomatik şanzıman geliştirmiş, ama bu hem artık alıştığımız birşey olduğu için, hem de yukarıda bahsettiğim i-ART teknolojisi kadar devrimsel olmadığı için fazla detaya girmeye gerek duymuyorum.

3 yorum:

  1. Volvo geri donuyor. Cinliler sagolsun :)

    YanıtlaSil
  2. Nerede eskinin kocaman, hantal, çok yakıt tüketip az güç üreten, yakıtı randımanlı yakmadığı için doğa düşmanı olan motorlar; nerede bugünün, yakıtı koklarcasına tüketen, buna rağmen eskiye oranla çok yüksek güç üretebilen ve yakıtı daha iyi kullanarak saldığı zararlı gaz oranı düşük olan motorlar.
    Bir de üçüncü tür motorlar var onun konumuzla alakası yok. (en azından şu an için) :P

    YanıtlaSil
  3. Bu yeni nesil gelecek olan i art teknolojisi 1,6 motorlarada uygulanacak mı _

    YanıtlaSil