5 Aralık 2010 Pazar

Xtrac firması çift kavramalı performansı veren düşük maliyetli şanzoman geliştirdi

Çift kavramalı şanzımanlar bu aralar çok popüler. Otomatik vitesin konforunu düz vitesin performans ve verimliliğiyle buluşturan bu sistem neredeyse tüm otomobil üreticilerinin opsiyon listesine girmiş durumda. Çift kavramalı şanzımanlar sayesinde vites değişimleri hızlı ve sarsıntısız biçimde gerçekleşiyor, performans kaybı olmuyor, konfordan ödün verilmiyor. Bu şanzımanların kusurları da var tabi, çift kavramalı şanzımanların üretim ve onarım maliyetleri yüksek. Öyle ki, bir çift kavramalı şanzıman muadili olan tork konvertörlü otomatik şanzımana göre bile daha pahalı. Bilmeyenler için söyleyeyim, otomatik şanzımanlar (tork konvertörlü, yani klasik olanlar) düz şanzımana göre daha pahalı ve komplikedir. Bu yüzden de ucuz arabalarda pek tercih dilmezler.

Xtrac isimli bir firma yukarıda bahsettiğim dezavantajları ortadan kaldıracak yeni bir aktarma sistemi üzerinde çalışıyormuş. IGS (Instant Gearchange System - Anında Vites Değişimi Sistemi) ismiyle anılan bu sistemde dişliler kademeli olarak ana şafta bağlanıyormuş. Böylece hem vites değişimleri çift kavramalı şanzıman kadar hızlı gerçekleşiyormuş, hem de üretim maliyetler fazla yükselmiyormuş. Xtrac 2 senedir bu sistemin üzerinde çalışıyormuş ve bugüne kadar pak çok motor sporları takımı bu şanzımanı denemiş. Henüz pek çok detay gizli tutuluyor, ama öğrenilenlere göre IGS sistemi pek çok yarışı başarıyla tamamlamış. Bu sistemin seri üretim otomobillerde ne zaman kullanılacağı ise bilinmiyor. Benim gibi otomatik vites seven kişiler böyle bir gelişmeyi heyecanla bekleyecektir. Umarım fazla gecikmez de ucuz olduğu için hala kullanılan 4 vitesli hantal otomatik şanzımanlardan kurtuluruz...

1 yorum:

  1. Resimde görünen dişliler sıradan düz dişliler. Haberin resmi çok semboliktir.

    YanıtlaSil